Benjamin Fro in het Vondelpark

Muziek om in beweging te komen.

Het is de vraag of het publiek vanmiddag in het Amsterdamse Vondelpark net zo begaan is met het lot van de wereld als de man op het podium. Waarschijnlijk niet. Waarschijnlijk wil men gewoon een uurtje genieten van lekker swingende muziek. Maar voor Adam Bais, die vanmiddag als Benjamin Fro laat zien dat muziek en een maatschappijkritische visie prima samengaan, is het duidelijk. Het is tijd voor actie. Tegen de afbraak van sociale voorzieningen, tegen Amsterdamse huisjesmelkers, tegen die overvloed aan Nutella- en kaaswinkels, tegen het opkomend fascisme. En als zijn muziek daarbij een handje kan helpen, prima.

Singer-songrapper

Typ ‘Fro from Amsterdam’ in en je komt op de facebookpagina waar hij zichzelf beschrijft als ‘die Amsterdamse singer-songrapper, die met filosofische teksten op dansbare beats de wereld wil veranderen’. En dan te beginnen bij zijn woonplaats Amsterdam. Na een paar jaar te hebben gespeeld in bandjes als PLeaSe! en Murray’s Magic besloot hij het begin 2017 als soloartiest te proberen. Met aanmerkelijk meer succes. Niet eens zozeer in Nederland, maar vooral in een aantal landen om ons heen en verrassend genoeg Polen. Daar werd het nummer The Park, via een verzamelalbum met ‘chill hits van Polen’, zelfs een bescheiden hitje.

Het blijft spannend

“Hé, oliebol”, klinkt het vanuit het publiek als de vier leden van de begeleidingsband van Benjamin Fro het podium betreden. “Zie je die bassist? Mijn zoon!”, zegt de trotse vader die naast me voor het podium staat. Een verlegen glimlach vanaf het podium is het antwoord. Dat praatje komt later wel, nu moet er gespeeld worden. Door Olivier de Jong (basgitaar), Sammy Huijts (gitaar), Max Anglionin (toetsen) en Yordi Petit (drums) en natuurlijk door Adam Bais die als zanger het middelpunt vormt van het gezelschap. En ook als is het niet de eerste keer dat Benjamin Fro in het Vondelpark openluchttheater speelt, het blijft spannend. Met name voor Max, die vandaag debuteert in de band.

Springen, dansen, swingen

“Leuk, zo’n thuiswedstrijd in Amsterdam”, vindt Adam Bais, ook al heeft het spelen in de openlucht wat hem betreft ook nadelen. “Je merkt dat het geluid hier toch wat zachter is dan in een popzaal en dat de mensen daardoor wat minder makkelijk in beweging zijn te krijgen. Voor ons betekent dat wat harder ‘werken’, maar dat hindert niet. Gelukkig werkte het weer mee.” Met dat bewegen zit het bij Benjamin Fro overigens wel snor. Naarmate het optreden vordert, wordt de sfeer losser en losser. Bij het publiek maar vooral ook bij de leadzanger zelf. Hij huppelt, springt, danst en swingt over het podium. Het publiek voor het podium danst vrolijk mee.

Time for Revolution

Het is ongeveer halverwege het optreden als Adam vraagt of Tijdelijke Toon misschien aanwezig is. Tijdelijke Toon? Inderdaad, de artiestennaam van Charley Ranzijn. Dichter uit de alternatieve scene van Amsterdam die optreedt in bijvoorbeeld oude kraakpanden, soms met gelijkgestemden door het land trekt in een oude poëziebus en zichzelf in de etalage zet als ‘de laatste der zeepkist-poëten’. Helaas, Toon is niet aanwezig en dus neemt Adam Bais zelf het onderdeel ‘gedicht voordragen’ voor zijn rekening, met een vlammende voordracht van The Time for Revolution (is right now). De geest van de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw neemt voor eventjes weer bezit van het Vondelpark.

Stilstaan om in beweging te komen

Los van alle theater eromheen zouden we bijna vergeten dat Benjamin Fro gewoon prima muziek maakt. Muziek die niet alleen tot nadenken stemt, maar ook meer dan uitstekend in het gehoor ligt. Luister bijvoorbeeld naar het nummer Behave van het in 2018 uitgebrachte album met dezelfde naam of naar het recent uitgebrachte The City. Inderdaad, over zijn haat-liefde verhouding met Amsterdam. Muziek die uitnodigt om te dansen, om in beweging te komen. Maar ook muziek die je even stil wil laten staan bij wat er in de wereld of in jouw directe omgeving gebeurt. Een vibe die vanmiddag in het Vondelpark wel degelijk wordt opgepikt door degenen die bereid zijn naar de teksten te luisteren.

Tekst en foto’s:  Herman Sixma

Copyright 2020 LiveStreamMagazine © All Rights Reserved

LiveStreamMagazine