Bootleg Betty in de Bajes

(13-04-2019)Bootleg Betty in de Arnhemse Bajes

Tijdens de negende editie van MusicAvenues Koepel Party vormt het voormalig huis van bewaring het unieke decor voor een swingend muziekfeest. Tussen de Black Gospel Experience en de Blues Brothers Tribute Band serveert Bootleg Betty een dik uur rockabilly, pop, country en rock-‘n’-roll. MusicAvenues is uitgegroeid tot een begrip in Arnhem en omstreken en heeft een vaste plek verworven op de uitgaansagenda om ook dit jaar met een hapje en een drankje te kunnen genieten op een unieke locatie, De Arnhemse Koepelgevangenis.

Gewapend met gitaar, ukelele, contrabas, tamboerijn en trommel lopen de vrouwen van Bootleg Betty richting cel 034 van de voormalige gevangenis in de Arnhemse wijk Lombok. Het kost ze weinig moeite om op verzoek van de fotograaf zo stoer mogelijk in de lens te kijken. Midden in de hal en op de – met een ketting afgesloten – gietijzeren wenteltrap moeten ook nog een paar plaatjes worden geschoten. De enthousiaste dames laten zich niet door een ketting tegenhouden en kruipen er met gemak onderdoor.

In Arnhem zijn meer locaties waar live muziek kan worden gespeeld dan bij de meeste mensen bekend. Natuurlijk weet iedereen de weg te vinden naar het Musis, Luxor, Willemeen en af en toe komen ze van heinde en verre naar het Gelredome. Maar er zijn mooie verborgen plekjes met een bijzondere sfeer. De prachtig gerestaureerde koepelgevangenis is zo’n plekje.

Onder aanvoering van Karlijn Wolsing schotelt BB het publiek 16 heerlijke en gevarieerde nummers voor. Met Daphne Verlinden op bas (de contrabas is als was in haar handen) en Merel van Oven op drums staat er een strakke ritmesectie. Dat geeft de ruimte voor Anneke Zeegers om elk instrument te bespelen dat ze maar in handen kan krijgen. De nieuwe Betty heet overigens Geena Diepenbroek. Ze is geen onbekende en heeft al op meerdere podia in Arnhem en wijde omstreken gestaan en is zeker een muzikale aanwinst, die haar mannetje in de band staat.

Het is voor BB een behoorlijke uitdaging om in de grote bajes hal hun kunnen optimaal te laten horen. Het is niet voor niks dat al in 1888 werd besloten om, vanwege de niet functionerende akoestiek in hal, naast de koepel een vrijstaande kerk te bouwen.

Op het moment dat BB het podium bestijgt schijnt nog een zwak licht door de ramen boven in de koepel. Wanneer de zon echter volledig is ondergegaan en het licht in de koepelgevangenis automatisch wordt gedimd, ontstaat een bijzondere sfeer. De eclectische bouwstijl komt met name bij het langzamere nummer Like a Wolf uitstekend tot zijn recht. De dakhemel wordt donkerblauw en paars gekleurd. Daarna is iedere snaar raak en wordt het tempo opgevoerd.

Het publiek voor het podium krijgt een gratis T-shirt en komt door het aanstekelijke enthousiasme van de dames in beweging. De voeten zijn van de vloer. Ze spelen de nummers van hun debuut-ep Left the Barn uit 2015 en de fans voor het podium zingen de klassiekers als A song called Wanda, een ode aan Wanda Jackson, met gemak mee. De set wordt aangevuld met nieuw werk en een enkele cover.

Zo gevarieerd als het programma van deze avond, is ook het publiek. De Music Avenues wordt georganiseerd door studenten van de Saxion Hogeschool, gesteund door onder meer de plaatselijke Rotary club. De opbrengst van de avond gaat naar twee goede doelen (KIDZ festival en aankomend muzikaal talent). Er wordt gegeten en gepraat, maar Bootleg Betty krijgt de mensen weg van de tafels en snoert hun de mond.

Als het dak niet zo hoog en stevig zou zijn, was het er al af geweest. Ze stelen de show in deze bijzondere ambiance, en dat is een bijzonder knappe prestatie! Dit optreden is het begin van een nieuwe periode, op weg naar een nieuwe plaat en veel optredens.

Na het optreden, achter het hoofdpodium, precies in het midden van het cirkelvormige complex, houden de meiden van Bootleg Betty hun eigen afterparty. Op de begintune van de Blues Brothers swingen de Betties nog even na. Alleen de zwangere Karlijn doet het iets rustiger aan, ze heeft al alles gegeven op het hoofdpodium.

tekst Jelle Loosman, foto’s Guido Roncken

Copyright 2020 LiveStreamMagazine © All Rights Reserved

LiveStreamMagazine