Flying Horseman in EKKO

EKKO decor muzikale trip van een band in bloedvorm

Vreemd, ondanks prima recensies voor het nieuwe album ‘Night Is Long‘ op binnen- en buitenlandse muziekblogs en een lovend verhaal en vier sterren van Gijsbert Kamer in de Volkskrant is het relatief kleine Utrechtse poppodium EKKO vanavond niet uitverkocht. Natuurlijk, voor radiovriendelijk popsongs die tussen de drie en vier minuten klokken moet je bij Flying Horseman niet aankloppen.

Flying Horseman

Daar waar de intelligente rockmuziek van deze Belgische indie rockband op het album al prachtig klinkt komen de composities op het podium pas echt tot leven. Maar laten we niet zeuren en ons gelukkig prijzen dat deze muziek op aanraakafstand beschikbaar is. De bezoekers die er wel zijn zien een band in bloedvorm.

Het optreden van vanavond betekent voor Flying Horseman een hernieuwde kennismaking met EKKO, want ook in 2013 en 2014 stond de band op dit kleine intieme podium aan de Utrechtse Bemuurde Weerd. Toen vooral ter promotie van het ‘City To City’ dubbelalbum, nu met ‘Night Is Long’ dat op 30 oktober 2015 verscheen bij het kleine Unday Records label.

Op ‘Night Is Long‘ staan tien songs op het snijvlak van folk, rock en donkere blues. Soms behoorlijk stevig, dan weer langzaam en duister. Tien nummers, waarvan het Utrechtse publiek er vanavond acht te horen krijgt. Samen met drie oudere nummers betekent dit een 90 minuten durende muzikale trip door de wereld van Flying Horseman anno 2015.

Bird On The Wire

Eigenlijk staan er vanavond twee topbands met nieuw materiaal op het podium. Want ook de Amsterdamse support-act Bird On The Wire neemt de gelegenheid te baat een aantal nieuwe nummers voor te stellen aan het publiek. Nummers voor het nieuwe album ‘Elephanta‘ dat op 22 januari 2016 verschijnt via Meduse MagiQ. Breed uitwaaierende gitaren en keyboards, de stemmen van Rosa Ronsdorf en Aino Vehmasto die elkaar prachtig aanvullen, de dwarse ritmes door Nina de Jong (drums) en Sven Hamerpagt (basgitaar).

Bird On The Wire

Een uitstekend op elkaar ingespeeld kwartet dat meer verdient dan de 30 minuten die het vanavond krijgt. En omdat 30 minuten nu eenmaal 30 minuten is houden we het titelnummer van het nieuwe album tegoed. Kom maar op met die tour als hoofdprogramma!

Flying Horseman

Elf nummers telt de speellijst van Flying Horseman in EKKO. Of eigenlijk twaalf. Maar als Bert Dockx om 22.45 aangeeft dat de toegift van twee nummers ongeveer 20 minuten gaat duren, grijpt de stage-manager van Ekko in. Tot 23.00 uur en geen minuut later om klachten over geluidsoverlast te voorkomen. En dus wordt T.M.L. van het album ‘Twist’ uit 2012 geschrapt en wordt het optreden afgesloten met een zinderende, 15 minuten durende versie van Twist. Publiek tevreden, band tevreden, stage-manager tevreden.

In de 90 voorgaande minuten heeft datzelfde publiek kunnen genieten van één van de beste bands die België op dit moment te bieden heeft. Fascinerend om te zien, fascinerend om naar te luisteren. Bert Dockx (frontman, gitaar), Milan Warmoeskerken (gitaar), Alfredo Bravo (drums), Mattias Cré (basgitaar)en de zusjes Loesje en Martha Maieu (toetsen, achtergrondzang).

Flying Horseman

Het openingsnummer Faithfully Yours, dat eigenlijk een afscheidslied is, ademt de sfeer van een dromerige winteravond. Bij Spider perst Bert Dockx werkelijk alles uit zijn gitaar en laat hij herfststormen door EKKO gieren. Chaos, dat wordt aangekondigd als een liefdeslied ‘maar dan anders’, sleept zich traag voort. Night Is Long en Money laten het geluid horen waarop Flying Horseman het patent lijkt te hebben: vol, hard en dreigend. En ja, ook de ‘oudjes’ Lucile en We Care, beide afkomstig van het album ‘City Same City‘ (2013) passen prima in de set.

Voor degenen die nieuwsgierig zijn geworden, begin 2016 staat de Flying Horseman opnieuw op een aantal Nederlandse podia. Tot nu toe staan optredens gepland in Vera (Groningen,  21 jan)), Mezz (Breda 23 jan), Paard van Troje (Den Haag 28 jan) en Paradiso (Amsterdam 14 feb).

Copyright 2020 LiveStreamMagazine © All Rights Reserved

LiveStreamMagazine