Peter Broderick

Wonderschoon optreden van muzikale duizendpoot

“Wow, wat een prachtige plek om te spelen”. Peter Broderick is duidelijk onder de indruk van de Waalse Kerk waar hij vanavond een optreden verzorgt in het kader van zijn Europese tour. Dit geldt misschien nog wel meer voor Anthony Schatz, de man die hem op deze tournee vergezelt. Van alle kanten wordt het interieur van deze oudste kerk van Haarlem door hem vastgelegd met zijn mobiele telefoon. “Wow, almost magic.” Zowaar een mooie weergave van de avond, want magisch is het.

Peter Broderick

Peter Broderick: 28 jaar oud, wereldburger, multi-instrumentalist, opererend op het grensvlak van verschillende muziekstijlen en bij een kleine groep muziekliefhebbers wellicht bekend door zijn samenwerking met bijvoorbeeld het Deense Efterklang en het Nederlandse Machinefabriek. Die Peter Broderick speelt vanavond in de Waalse Kerk met een voor zijn doen bescheiden instrumentarium.

Een gitaar, een viool, een vleugel, een ouderwetse Casio computer en een flinke portie kabels en elektronica. Solo? Niet helemaal, want bij I’ve Tried, afkomstig van het album These Walls Of Mine (2012) en Below It (Home, 2008) wordt Broderick bijgestaan door Anthony (Tony) Schatz op basgitaar en zang.

PWRHAUS

Diezelfde Anthony Schatz vertegenwoordigt vandaag in zijn eentje het uit Portland, Oregon afkomstige PWRHAUS en verzorgt tijdens deze tour ook het voorprogramma bij de optredens van Peter Broderick. Schatz trakteert het publiek op negen songs van de vijf albums die PWRHAUS sinds 2011 uitbracht en waarvan Is Love Enough (2015) de meest recente is. Vanavond gebracht in hun meest kale uitvoering, zonder alle instrumenten en koortjes die op de albums hoorbaar zijn.

PWRHAUS

Alleen piano en de stem van Anthony Schatz; een stem die zo nu en dan behoorlijk lijkt op de stem van die andere Antony, namelijk Antony Hagerty (van Antony & The Johnsons). Negen nummers met ‘liefde en verlangen’ als centraal thema. Zoals in het laatste nummer I Fell In Love, afkomstig van het album Down At The Roller Rink (2013) ‘I Fell In Love With You / I’m Still In Love With You’. Anthony schreeuwt het uit …… en we geloven hem.

Peter Broderick

Popmuzikant of klassiek componist? Voor Peter Broderick telt dit onderscheid eigenlijk niet. “Ik ben geïnteresseerd in alle vormen van muziek en maak daarbij geen onderscheid in bijvoorbeeld klassieke muziek, filmmuziek, muziek bij dansvoorstellingen of popmuziek. Dat soort etiketten zijn wat mij betreft niet relevant. Wat mij drijft? Vooral nieuwsgierigheid en ook het streven om elke keer weer iets anders te proberen.”

Peter Broderick Peter Broderick

Dat streven naar afwisseling blijkt ook tijdens het optreden in de Waalse Kerk. Gezongen nummers worden afgewisseld met instrumentale stukken op piano (A Snowflake) of viool (The Walk), waarbij met name Not At Home (Home, 2008) een verpletterende indruk achterlaat bij het publiek.

Rondje door de kerk

Het moment van de avond is als Peter na Colours Of The Night zonder microfoon en a capella zingend het podium verlaat; ‘Everybody seems so sad / And it’s making me heavy / So if there’s no tune here on a piano / That’s the sound of me / Trying to push it off of my head’, het eerste couplet van Sideline, afkomstig van het in 2009 uitgebrachte album How They Are. In het donker maakt Peter zijn ronde door de kerk – onderweg een bierflesje omschoppend – om uiteindelijk weer bij de rechterkant van het podium uit te komen. Daar zet hij zich achter de piano om het nummer op wonderschone wijze verder te spelen.

Anthony Schatz & Peter Broderick

Van de elf nummers die in Haarlem op de speellijst staan zijn er vier afkomstig van het in april uitgebrachte album Colours Of The Night. Opgenomen in Zwitserland met Zwitserse musici. Naast het titelnummer krijgt het publiek prachtig klinkende versies van On Time, More And More en als toegift (hoe toepasselijk in een kerk) If I Sinned te horen.

Peter Broderick

Waarom Zwitserland? En hoe zit het nu met die verschillende kleuren van de nacht? “Na een aantal jaren in Kopenhagen en Berlijn gewoond te hebben, besefte ik dat de Verenigde Staten toch echt mijn thuisland is. Ben ik lang weg, dan krijg ik heimwee. Maar ik beschouw Europa als mijn muzikale thuishaven”, legt Peter Broderick uit. “Toen ik van bevriende muzikanten uit Luzern de uitnodiging om in Zwitserland met lokale mensen mijn ideeën voor een nieuw album verder uit te werken heb ik dat gedaan. Dat is uiteindelijk Colours Of The Night geworden. En de titel? Denk aan alles tussen zwart en wit, tussen licht en donker. Een soort ‘vijftig tinten grijs’ maar dan net even anders”.

Tekst en Foto’s : Herman Sixma

Website Peter Broderick

Copyright 2020 LiveStreamMagazine © All Rights Reserved

LiveStreamMagazine