Sean Rowe in Podium Roepaen

Intens en intiem concert van begenadigd zanger en songschrijver

Sean Rowe in Podium RoepaenTot onze verrassing vind het optreden van vanavond plaats in de kleine zaal en niet  in de grote kapel. Hiermee wordt voor ons duidelijk dat Podium Roepaen over meerdere fantastische locaties beschikt. Want naast voornoemde kapel – met hoge gewelven, glas in lood ramen en een bijzondere akoestiek – de buitentuin en het bos, heeft Roepaen dus ook een bescheiden binnenpodium dat zich uitstekend leent voor intieme singer-songwriter concerten als deze. En waarbij het publiek zich een genode gast waant op het feestje van de optredende band of artiest.

Vanavond is de kleine zaal in Roepaen in zijn geheel voor de Amerikaanse folk singer-songwriter Sean Rowe. Op zijn albums wordt Rowe nog bijgestaan door een keur aan muzikanten en is sprake van ruime instrumentatie – waaronder strijkers – maar vanavond staat hij moederziel alleen op het podium. Zichzelf begeleidend op gitaar en mondharmonica. Het is duidelijk dat Rowe ook prima in staat is een optreden alleen te dragen. Zijn sterke songs krijgen hiermee alleen maar een nog puurder en intenser karakter mee.

Rowe is een echte verhalenverteller. Niet alleen in zijn nummers maar ook bij de introductie van zijn songs. Zo leid hij alle nummers in met een anekdote uit zijn leven en laat hij het publiek weten wat de inspiratiebron is geweest bij de totstandkoming van een nummer. Rowe weet zijn persoonlijke ervaringen op ongekende wijze om te zetten in prachtige muziek. Met thema’s als zijn katholieke opvoeding, zijn vader, de liefde, kinderen, opzienbarende ontmoetingen en zonderlinge figuren.

Sean Rowe in Podium Roepaen

Sean Rowe in Podium Roepaen

Met zijn meeslepende teksten en zijn warme, donkere stem – die soms schuurt als Tom Waits of Leonard Cohen en betovert als Van Morrison of Jeff Buckley – weet Rowe zijn sterk verhalende nummers een ongekende dynamiek mee te geven. Naast voornoemde thema’s verhalen de songs van Rowe ook over de wilde natuur in al haar facetten. Niet vreemd, gezien het feit dat hij een fervent natuurliefhebber en survivalist is die een grote fascinatie heeft voor landschappen, bossen, woestijnen en alles wat de ongerepte natuur te bieden heeft.

Sean Rowe in Podium RoepaenRowe begon als tiener al met gitaarspelen en het schrijven van songs maar werd uiteindelijk aangezet tot het zelf zingen van liedjes na het beluisteren van het nummer This Open Door van soullegende Otis Redding. Zoals vele singer-songwriters begon Rowe zijn carrière in diverse lokale muziekcafés en open podia. In 2004 verschijnt Rowe’s eerste solo-album 27. In 2009 gevolgd door het prachtige en veelgeprezen album Magic. Een jaar later volgt het al even fraaie en ontwapenende The Salesman And The Shark. Met dit laatste album is het Rowe zowaar gelukt de met lovende kritieken overladen voorganger te evenaren en misschien wel te overtreffen.

Sean Rowe met Charlotte BlokhuisNaast nummers van zijn laatste album The Salesman And The Shark, songs van het album Magic en het prachtige – op 7” inch vinyl uitgebrachte – To Leave Something Behind brengt Rowe vanavond ook een groot aantal songs ten gehore die nog niet uitgebracht zijn. Zoals Where Is This Place Anyway en het aan zijn 2-jarige zoontje opgedragen My Little Man. Maar ook het bijtende Razor Of Love – waarin hij op fraaie wijze de complexiteit en het paradoxale van de liefde bezingt – en Old Shoes waarbij hij wordt bijgestaan door zangeres Charlotte Blokhuis.

Rowe brengt een afwisselend repertoire waarbij hij ballades afwisselt met meer up-tempo werk en ook uitstapjes maakt richting de blues zoals in Spoonfull van Willie Dixon. Ook The River van Bruce Springsteen komt voorbij. Als Rowe na een kleine twee uur spelen voor een laatste keer het podium opstapt voor een toegift laat hij met razendsnel gitaarspel zien en horen naast een begenadigd zanger ook een subliem gitarist te zijn. En komt een einde aan een indrukwekkend optreden.

Sean Rowe in Podium Roepaen

Met het bijzondere optreden van deze Amerikaanse singer-songwriter – waarmee de start van een nieuw concertseizoen is ingeluid – heeft Podium Roepaen nu al een highlight te pakken. Kijkende naar de boeiende programmering – zeker op het gebied van singer-songwriter, americana en rootsmuziek – denk ik dat er dit seizoen nog vele zullen volgen.

Website Sean Rowe

LiveStreamMagazine