Fraaie mix van elektronica en rock in de Muziekgieterij
Na het uitbrengen van het tiende album getiteld Restriction – release in januari 2015 – tourt de uit Londen afkomstige progressieve rock en triphop formatie Archive onder gelijknamige titel door Europa en doen in dat kader ook Nederland aan. Op zaterdag 21 februari staat de band op het podium van de Muziekgieterij in Maastricht. Voor LiveStreamMagazine een eerste live-kennismaking met dit poppodium maar ook met deze band.
De Muziekgieterij in Maastricht mag zich met recht een poppodium noemen. Sinds maart 2013 bevindt de Muziekgieterij zich in de provisorisch verbouwde Timmerfabriek op het Sphinx-terrein aan de Boschstraat. Een sfeervolle locatie waar arbeiders vroeger zwoegend hun werk verrichtten. Vandaag de dag biedt het poppodium ruimte aan zo’n 550 bezoekers. De prettige sfeer wordt mede ingegeven door het feit dat in dit oude fabriekspand zoveel mogelijk authentiek is gebleven. Dit brengt wel met zich mee dat de aanwezige pilaren voor de dakconstructie hier en daar het zicht op het podium ontnemen.
Vanavond bevind ik mij in goed gezelschap en hoor ik meer over de achtergrond van de band. Zo verneem ik onder meer dat Archive met name zeer populair is in Frankrijk. Hetgeen ook blijkt uit het feit dat een aantal Fransen uit Marseille de moeite hebben genomen om deze band in de Muziekgieterij aan het werk te zien. Gecombineerd met een bezoek aan het fraaie Maastricht is dit genieten van een mooi weekend. Want met Archive is het inderdaad genieten.
Feel It
Nadat de film AXIOM (als support) is vertoond staat het achttal van Archive om 21.30 uur op het podium en laat er bij het eerste nummer geen gras over groeien. Feel It is met een portie rockinvloeden een juiste opener. Ondersteund door zware bastonen en harde slagen op de trommels mag gitarist/zanger Dave Pen zich meteen laten zien en horen. En dit doet hij overtuigend. Het nummer kent heerlijke wisselingen en werkt zich naar een slothoogtepunt van muzikaal geweld.
Archive is in 1993 opgericht door onder meer Darius Keeler en Danny Griffiths. Beiden maken nog steeds deel uit van de band en nemen de piano- en synthesizerpartijen voor hun rekening. De eerder genoemde Dave Pen en gitarist/zanger Pollard Berrier zijn ook al een aantal jaren vaste leden van de band. Muzikale grenzen kent de van oorsprong Londense band niet. Het zijn doorgewinterde muzikanten die allerlei invloeden tot een geheel weten te maken. Een mix van elektronica en rock blijkt ook vanavond heel goed samen te gaan. De nummers zijn spannend, verrassend, soms ongrijpbaar en veelal experimenteel.
Bij het tweede nummer maakt de blonde zangeres Holly Martin haar opwachting. Martin beschikt over een prachtige stem. In Third Quarter Storm – afkomstig van het laatste album – maakt ze direct indruk. Ze zingt het nummer samen met Pollard Berrier. Hoewel ik hier en daar duidelijk ook Yes-invloeden hoor, weet Archive een totaal eigen sound te creëren met ongelofelijk mooie arrangementen.
In het nummer End Of Our Days laat Holly Martin zich van haar beste kant horen. Archive speelt vanavond het hele album Restriction en het in grote getale aanwezige publiek (met 500 bezoekers is het bijna uitverkocht) krijgt waar voor hun geld. De muziek is doorspekt met verrassend breaks – soms zwaar aangezet zoals in het nummer Kid Corner (een donker lied over een gunshop voor kinderen) – en dan weer melodieus zacht.
Op de muur achter band worden de gespeelde songs ondersteund met videobeelden. En soms lijken de nummers geen begin of einde te kennen. Als de band na anderhalf uur afsluit ontkomen ze niet aan een toegift. En daar lijken ze zin in te hebben want ze plakken er nog bijna een half uur aan vast. Dan is het toch echt tijd om afscheid te nemen van een tevreden publiek dat huiswaarts keert naar Frankrijk, België, Duitsland of ergens in Nederland.
Tekst en Foto’s: Benno Arends