Over The Rhine

Ruisende bossen, warme klanken en een enthousiast publiek

Neem een dorpshuis bij de bossen in Lage Vuursche. Voeg toe: een enthousiast team van vrijwillig werkende muziekliefhebbers en artiesten die het leuk vinden om buiten de paden van de bekendere poppodia te treden. En serveer het geheel aan een hondstrouw publiek dat zich graag laat verrassen door iets nieuws of juist iets traditioneels. Zie hier het concept van de ‘In The Woods’ muziekavonden in Lage Vuursche. Vanavond is het uit Ohio afkomstige duo Over The Rhine hier te gast.

Over The Rhine

Nee, Over The Rhine heeft niets te maken met onze rivier ‘de Rijn’, maar verwijst naar een wijk in Cincinnati waar de band in 1989 is ontstaan. Een voor Amerikaanse begrippen historische wijk, met gebouwen die zo’n 150 jaar daarvoor door Duitse immigranten waren opgetrokken, maar inmiddels stevig in verval is geraakt. De wijk waar Karin Bergquist en Linford Detweiler samen schrijven aan hun eerste album dat in 1991 verschijnt: Till We Have Faces. En de kiem leggen voor een verbintenis – zowel muzikaal als privé – die inmiddels al ruim 25 jaar standhoudt.

Met 150 bezoekers is het uitverkocht vanavond in dorpshuis ‘de Furs’ in Lage Vuursche. Ja, Over The Rhine is populair is bij de liefhebbers van americana muziek in Nederland. Dat blijkt ook uit het daverende applaus waarmee de blonde Karin Bergquist – inderdaad, Scandinavische roots – en haar partner Linford Detweiler worden verwelkomd als zij het kleine In The Woods podium betreden. Daarna is het muisstil als Meet Me At The Edge Of The World van het in 2013 verschenen gelijknamige (dubbel)album wordt ingezet.

Good Dag, Bad Dog

Het duo Over The Rhine laat vanavond twee gezichten zien. Voor de pauze veel nummers van het Meet Me At The Edge Of The World album. Rustige folk, vaak tweestemmig gezongen, met enkel gitaarbegeleiding. Na de pauze meer aandacht voor wat ouder werk, waarbij Detweiler achter de piano plaatsneemt. Soms wat jazzy, soms richting gospelmuziek zoals bij All My Favorite People van het album The Long Surrender uit 2011 en soms richting blues bij Latter Days (Good Dog, Bad Dog, 1996/2000) dat in de toegiften wordt gespeeld

Over The Rhine

Na de pauze ook meer aandacht voor de verhalen achter sommige nummers, zoals bij Only God Can Save Us Now van het album The Long Surrender. We maken kennis met de bewoners van een verpleeghuis voor dementerende ouderen. Margie die Geneva om de oren slaat met een speelgoedpop, Barb die de medicijnkast plundert, Bob wiens mantra ‘How now brown cow’ bijna onafgebroken door de gangen klinkt, Raymond die het liefst in alleen in een schort gekleed gaat.

Dementie als inspiratiebron

Observaties van Bergquist nadat haar moeder in dit verpleeghuis moest worden opgenomen. “Tragisch en komisch tegelijk”, vertelt ze. “Gelukkig vindt mijn moeder het daar OK en gedraagt zich alsof ze de directeur is. Maar ik vraag me af hoe ik in zo’n situatie zou reageren, hoe het mij zou vergaan.”

Na twee sets van 45 minuten neemt Over The Rhine afscheid van het publiek. “You have been a wonderful group of Dutch people. Thank you for coming; thank you for listening.” Op naar het eiland Tiengemeten voor een volgend uitverkocht optreden, waarna de tour wordt vervolgd met shows in Den Bosch (3/11), Oenkerk (5/11), Amen (6/11), Rotterdam (7/11), Nijmegen (8/11) en Amsterdam (10/11).

Tekst en Foto’s : Herman Sixma

Website Over The Rhine

Copyright 2020 LiveStreamMagazine © All Rights Reserved

LiveStreamMagazine