Variatie troef bij ondergewaardeerde Amerikaanse band
Voor de Amerikaanse band Blitzen Trapper was het een drukke week. Op woensdagavond een concert in Paradiso met een live-versie van Neil Youngs klassieke album ‘Harvest’ (1972). Vervolgens op donderdag een optreden in België en op vrijdag in Doornroosje (Nijmegen). Op zaterdagavond keert de band weer terug in Amsterdam voor een dubbelconcert met Shearwater in Paradiso Noord. Is twee keer Paradiso in vier dagen niet te veel van het goede? Afgaande op het enthousiasme van zowel publiek als band luidt het antwoord, mooi niet.
Blitzen Trapper is typisch zo’n band uit de Verenigde Staten die blijft hangen tussen servet en tafellaken. Met acht studio-albums op zak is de band een graag geziene gast op de kleinere en middelgrote podia maar een echte doorbraak naar het grote publiek wil maar niet lukken. Daarvoor is de muziek, met invloeden van Neil Young tot Led Zeppelin, misschien toch te weinig onderscheidend. Of wellicht niet commercieel genoeg. Maar de echte fans klagen niet. De prijzen voor optredens blijven betaalbaar en de afstand tussen fans en band overbrugbaar. Zo ook vanavond.
Cross Record
Het publiek in Paradiso Noord krijgt vanavond waar voor zijn geld. Optredens van Shearwater en Blitzen Trapper en ook nog een voorprogramma in de vorm van Cross Record. Cross Record is een project van Emily Cross en Dan Duszynski. Bijgestaan door Thor Harris (ex-Shearwater) op percussie en een legertje zangeressen op de achtergrond werd op hun ranch/studio in Dripping Springs (Texas) het album ‘Wabi-Sabi’ in elkaar geknutseld dat in januari verscheen.
Wabi-Sabi – de Japanse term voor het accepteren van iets dat niet perfect is – is geen makkelijk album en dat geldt ook voor de speellijst van vanavond. Het album krijgt van Pitchwork een 7.8. En het optreden in Paradiso, met alleen Emily en Dan op het podium, een ‘dikke voldoende’ met daarbij de kanttekening ‘vreemd, mysterieus en donker tegelijk’.
Bij het uit Portland, Oregon afkomstige Blitzen Trapper weet je eigenlijk bij voorbaat dat het een avond wordt waarop de muziek alle kanten op vliegt. Bij dit 5-koppige gezelschap is het variatie troef. Rock & Roll? Na de set-opener Fire & Fast Bullets van het album ‘Furr‘ uit 2008 klinkt Rock And Roll (Was Made For You) uit de geluidsboxen onmiddellijk gevolgd door Nights Were Made For Love. Twee nummers afkomstig van het album ‘All Accross This Land‘ dat in oktober 2015 verscheen.
Even gas terug? Geen probleem met Love Grow Cold en even later Black River Killer. Nummers om lekker bij weg te dromen, zittend rond een knapperend kampvuur in het zuiden van de Verenigde Staten. Dat geldt nog sterker voor Lonesome Angel, met voorman Eric Earley op gitaar en mondharmonica.
Opvallend is de afwisseling tussen snelle en langzame nummers en de meerstemmige samenzang. Mooi ook om te zien hoe Eric Earley en Erik Menteer elkaar, onder meer bij Heart Attack (VII, 2013), opzoeken en uitdagen terwijl aan de rechterkant van het podium Marty Marquis op toetsen zijn eigen eilandje creëert. Vanavond geen covers van Neil Young, maar wel een prachtige, driestemmig gezongen uitvoering van If I Needed You van Townes Van Zandt.
Voor de liefhebbers van americana in de stijl van bijvoorbeeld Lynyrd Skynyrd is Blitzen Trapper zeker een naam om te onthouden. En de naam zelf? Een combinatie van een opbergmap voor papieren en tekeningen (de Trapper Keeper) en het favoriete rendier van een vriendin van Eric in het verhaal van de kerstman (Blitzen).
Tekst en Foto’s: Herman Sixma