Mundial blikt terug op geslaagde en uitverkochte editie
In de afgelopen jaren heeft Festival Mundial zich ontpopt tot één van de kleurrijkste multi-culturele festivals en met de fraaie en pal naast het Centraal Station gelegen Spoorzone als stadse locatie ook tot één van de leukste urban festivals van Nederland. Tijdens deze geslaagde en uitverkochte editie zijn er opvallende en verrassende optredens van o.a. Jack Parrow, Wende Snijders, Typhoon, Tinariwen, Shantel & Bucovina Club Orchestar, Pierce Brothers, Hanggai, Nive and the Children, Bitori, Zuco 103 en Soweto Soul.
Naast dans, theater en de nodige performances en demonstratie-shows vinden er verdeeld over meerdere areas en podia tientallen muzikale optredens plaats van nationale – en internationale bands en artiesten. Nieuw dit jaar zijn onder meer Reggae Island en Giel’s Talentenjacht in Gebouw 88 waar 3FM DJ Giel Beelen een podium biedt aan de nieuwste en veelbelovende talenten.
Hoewel Festival Mundial op deze locatie voor het eerst te maken heeft met kouder weer en incidentele regenbuien mag dit de pret geenszins drukken. Ook dit jaar maakt het massaal toegestroomde en kleurrijke publiek geheel in de geest van één van de eerder gevoerde slogans Exploring the Urban Fields een culturele en muzikale ontdekkingsreis door festivalstad Mundial.
Vroeg in de middag wordt het podium in de Smederijtuin ingespeeld en opgewarmd door de eerder dit jaar tot 3FM Serious Talent uitgeroepen LAKSHMI die samen met haar band het dan al aanwezige publiek trakteert op dromerige melodielijnen, stevige beats en donkere electronische pop met heftig toetsenwerk.
Later wordt dit buitenpodium nog verdienstelijk bevolkt door onder meer de Mexicaanse bariton zanger Salvador Duran, de Vlaamse troubadour Tourist LeMC en het bijzondere uit Groenland afkomstige Nive and the Deer Children. Ondanks het feit dat het tijdens het optreden van deze folk-pop zangeres regent en het publiek in de Smederijtuin dekking zoekt onder onder paraplu’s en de aanwezige bomen weet ze met haar sterk verhalende teksten en muziek een sfeervolle en opwindende set neer te zetten.
Bij het Parkpodium vinden ondertussen ook de nodige boeiende optredens plaats. Zo weet Bitori als grondlegger van funaná – de muziek en dans van Kaap Verdië – het publiek ondanks de regen aardig te verwarmen en aan het swingen te krijgen op zijn aanstekelijke muziek. Hetzelfde geldt voor Zuco 103, de band rond de Braziliaans-Nederlandse zangeres Lílian Vieira die de eclectische muziek op dansbare wijze verenigt in de hun kenmerkende Brazilectro.
Het optreden van de Zuid-Afrikaanse rapper Jack Parrow mag met recht bestempeld worden tot één van de hoogtepunten op het Parkpodium. Deze markante artiest doet ons land overigens wel vaker aan. Zo zette hij bijvoorbeeld meermaals het Amsterdamse poppodium Melkweg volledig op zijn kop met zijn coole Zuid-Afrikaanse raps en extravagante outfits.
Ook op Mundial weet Jack Parrow samen met het publiek een dope dance fuif, of zoals de Zuid-Afrikanen in slang zeggen “Jol” te bouwen. Met nummers als Cooler As Ekke en enorm vette beats – die soms doen denken aan een band als Delinquent Habits – weet Parrow samen met een deinende massa een geweldig en uitgelaten sfeertje te creëren, hetgeen nog eens kracht wordt bijgezet als Parrow al crowdsurfend op handen wordt gedragen door het publiek.
Naast de blanke Zuid-Afrikaan Jack Parrow heeft Festival Mundial met SOWETO SOUL! ook een formatie in huis gehaald met een aantal ‘zwarte’ Zuid-Afrikanen. Bijzonder aan dit project is dat dit een samenwerkingsverband is tussen de Nederlandse producer en gitarist Joep Pelt, de jonge MC Zuluboy, zanger Sizwe Magwaza en andere Zuid-Afrikaanse artiesten. Het gezamenlijke streven van dit kleurrijke gezelschap is een eerbetoon brengen aan de muzikale ziel van de Zuid-Afrikaanse townships.
Speciaal voor Mundial kent het optreden van SOWETO SOUL! vandaag bijdragen van het Zwolse hiphop-icoon Rico, de blazers van Broken Brass Ensemble en Pablo van der Poel, de gitarist van rockband DeWolff die eerder met Joep Pelt en Zulu Boy ‘The Zulu Tapes’ opnam. In de goedgevulde Fontys Koepelhal ziet het publiek dan ook een ‘leger’ aan muzikanten op het podium staan want naast eerder genoemde namen bestaat dit ‘vreemdelingenlegioen’ verder uit een drummer, percussionist, gitarist en drie achtergrondzangers.
Zeker in de meer uptempo songs weet SOWETO SOUL! het publiek aardig in beweging te krijgen, al helemaal als het daartoe aangespoord wordt door de rondborstige en goedgevormde dames uit het achtergrondkoor. En met de soms politiek getinte en in een traditionele Zuid-Afrikaanse taal gezongen nummers weten ze de toeschouwers daadwerkelijk bij de kladden te grijpen en denkbeeldig mee te voeren naar de townships van Soweto.
Hoewel de Joods-Amerikaanse reggaezanger Matisyahu in de reggaewereld een grote naam is en onder meer bekend is van zijn megahit King Without A Crown valt zijn optreden in de grote Fontys Koepelhal wat tegen. Zeker als je dit afzet tegen zijn overtuigende optreden op Mundial in 2013. Wellicht heeft dit te maken met zijn onlangs doorgemaakte artistieke en persoonlijke transformatie en keuze voor een breder crossover-genre. Hoewel uiteraard ten volle gegund, lijkt hiermee voor de reggaefans sprake te zijn van een jammerlijke ontwikkeling.
Als je als festival op zoek bent naar een opzwepende feestband die het publiek volledig uit haar spreekwoordelijke ‘dak’ laat gaan ben je bij dit bonte Balkan gezelschap ontegenzeggelijk aan het goede adres, want met Shantel & Bucovina Club Orchestar haal je wat dat betreft een zekerheidje in huis. Deze band doet dan ook met grote regelmaat de nodige festivals aan. Zo sloten zij vorig weekend nog als headliner festival Mañana Mañana in Hummelo af.
In een volle Fontys Koepelhal weet Shantel & Bucovina Club Orchestar haar reputatie weer volledig waar te maken en het publiek in een extatische dansmodus te krijgen met hun aanstekelijke uptempo balkanbeats en danskrakers met veelzeggende titels als Disko Partizani, Disko Devils en Disko Boys. En als de band tegen het einde van de set tientallen vrouwen op het podium uitnodigt draagt dit verder bij aan de toch al meer dan uitgelaten sfeer.
Voor wat betreft de optredens in de grote Fontys Koepelhal is het optreden van Shantel & Bucovina Club Orchestar qua intensiteit en festivalbeleving voor veel Mundial-gangers dit jaar absoluut één van de hoogtepunten van de de eerste dag.
Op voorhand presenteerde Festival Mundial voor Dag 2 al met veel trots het als niet te missen bestempelde concert van het bijzondere muzikale gezelschap Hanggai. En naar blijkt is dit volkomen terecht geweest want met een uitzonderlijke mix van traditionele volksmuziek en Westerse rock ontpopt deze Chinese band met Mongoolse roots zich tot dé grote verrassing van dit jaar.
De uiterst boeiende cross-over van rockmuziek en Mongoolse volksmuziek heeft een welhaast betoverende uitwerking op het publiek. Naast de gitaren en het gebruik van de morin khuur (een traditionele twee-snarige viool) en de tobshuur (een Mongoolse luit) is met name het stembereik van frontman en zanger Ilchi indrukwekkend te noemen.
Naast de typische keelzang weet hij met een ogenschijnlijk gemak ook de meest hoge noten uit zijn keel te toveren en op een zuivere manier ten gehore te brengen. Met dit uitzonderlijke en hoogst bijzondere concert onderschrijft Mundial absoluut haar culturele diversiteit.
Dit geldt zeker ook voor de uit de woestijnregio van Mali afkomstige formatie Tinariwen die hun traditionele woestijnmuziek eveneens vermengen met westerse gitaarrock. Ook deze mix is een gouden greep gebleken want naast Tinariwen zijn ook bands als het uit Niger afkomstige Bombino en het Algerijnse Imarhan – die Tinariwen als hun grote voorbeeld zien – exponenten van dit genre.
Als gedragen door een zandstorm is de ‘hete’ en spannende desertblues van Tinariwen een aantal jaren geleden naar Europa overgewaaid en hier inmiddels al geruime tijd ‘hot’. Na hun eerste festivals in de woestijn is deze in traditionele kledij gestoken formatie uitgegroeid tot een uiterst succesvol muzikaal exportproduct en wereldwijd een graag geziene gast op menig festival.
Het is geenszins verwonderlijk dat het Malinese Tinariwen tot tweemaal toe genomineerd werd voor een BBC World Music Award. Met hun bijzondere optreden op het Parkpodium bewijzen deze muzikale ‘woestijnmannen’ dat dit volkomen terecht is.
Het besluit om ook dit jaar de Australische Pierce Brothers uit te nodigen naar Tilburg te komen is een logisch gevolg van het feit dat Jack en Pat Pierce hier vorig jaar een verrassend en spetterend optreden gaven. Sindsdien heeft de carrière van deze tot voor kort nog als straatmuzikanten in Melbourne actief zijnde ‘brothers in arms’ een enorme vlucht genomen.
Inmiddels touren de uiterst muzikale broers – naast gitaar bespelen ze ook mondharmonica, percussie en didgeridoo – de hele wereld over om te spelen op festivals en in het clubcircuit. In ons land speelden ze onlangs nog in Paradiso en gaven zij een overtuigend optreden in het Nijmeegse poppodium Doornroosje
Ik denk dat de organisatie van Festival Mundial een verkeerde inschatting heeft gemaakt om Wende Snijders te programmeren op het kleine binnenpodium De Boemel. De belangstelling voor dit concert is dusdanig groot dat deze locatie hier absoluut niet op berekend is. Gezien de massale opkomst had dit optreden beter plaats kunnen vinden bij één van de grotere podia. In dat geval hadden veel meer mensen kunnen genieten van haar bijzonder fraaie performance.
In de afgelopen jaren heeft zangeres en singer-songwriter Wende Snijders zich ontwikkelt tot één van de meest veelzijdige performers van Nederland. Haar kunstzinnige veelzijdigheid komt niet alleen tot uiting in haar Engels-, Frans- en Nederlandstalig repertoire maar ook in het aangaan van bijzondere muzikale samenwerkingsverbanden. Zo trok ze voor haar laatste album ‘Last Resistance’ naar Berlijn waar ze samenwerkte met een aantal grootheden uit de elektronische undergroundscene.
Daarna volgde een succesvolle theater- en clubtour waarbij Wende Snijders het publiek liet kennismaken met haar nieuwe album. In dat kader was ze onder meer te bewonderen bij Zomer op het Plein in Alkmaar. Maar Wende weet ook op inventieve wijze hedendaagse popmuziek te verenigen met klassieke muziek. Zo gaf ze vorig jaar een serie concerten met Het Gelders Orkest waarbij ze onder meer het Openluchttheater Caprera in Bloemendaal aandeed en begin dit jaar ging ze de samenwerking aan met het strijkorkest Amsterdam Sinfonietta.
Typhoon
Zoals verwacht stroomt de Fontys Koepelhal al ruim voor aanvang vol voor de grote publiekstrekker van de dag, Typhoon. Niet vreemd, want Glenn de Randamie oftewel Typhoon heeft de afgelopen jaren een onbetwiste reputatie als ‘festival killer’ opgebouwd. Deze zanger/rapper en hiphop-sensatie wist eerder al alle grote festivals volledig plat te spelen en het publiek een ongekende ervaring te bezorgen.
Aan het begin van zijn set refereert Typhoon nog aan het feit dat hij vijftien jaar geleden als ‘broekie’ zijn eerste stappen zette als artiest en aan zijn jaren bij hiphop collectief Opgezwolle met o.a. Rico & Sticks. Maar ook aan de enorme boost die zijn carrière kreeg na het met een Edison Popprijs voor Beste Album bekroonde ‘Lobi Da Basi’. “Kijk ’s met met ze hoe velen jullie hier zijn. In december sta ik met mijn matties Rico & Sticks in de Ziggo Dome en jullie zijn allemaal uitgenodigd.”
‘Maar vanavond gaan we hier met jullie ’n feestje bouwen.” Daarop zet Typhoon zijn woorden kracht bij door samen met zijn band en muzikale vrienden als een wervelwind ‘los’ te gaan op een manier die we inmiddels van hem gewend zijn. Als massaal gestoken door een zwerm bijen danst, hopt, springt en zingt het uitzinnige publiek waardoor de Fontys Koepelhal op zijn grondvesten schudt.
De belangstelling voor het optreden van Typhoon is dusdanig groot dat een stukje crowd-management vereist is en de in de haast opgetrommelde beveiligers iedere keer slechts een plukje festivalgangers toelaat naar gelang het aantal mensen dat de hal verlaat.
Maar ook dit wordt allemaal in goede banen geleid en dit geldt eigenlijk voor het gehele festival. Wat dat betreft gaan de complimenten uit naar de organisatie, de medewerkers en alle vrijwilligers die dit mogelijk gemaakt hebben. Met ruim 24.000 bezoekers, een prima sfeertje en tientallen boeiende en soms uiterst verrassende optredens kan Festival Mundial wederom terugkijken op een geslaagde en uitverkochte editie.
Het Mundial publiek kan een volgende editie alvast weer aanstippen in de agenda. Festival Mundial vindt volgend jaar plaats op 24 en 25 juni.
Tekst: Rick Warner || Photos: Rijno Boon Photography & Henk Beenen