Frank Boeijen geniet van thuiswedstrijd in St. Stevenskerk
Dit jaar heeft Nijmeegs popicoon Frank Boeijen de eer de Vierdaagseweek af te sluiten met een concert in de St. Stevenskerk. Het wordt een glanzend optreden met nieuw materiaal en bekende succesnummers.
Voor dit optreden kiest Frank Boeijen (1957) voor een driemansbezetting: hij wordt geflankeerd door Rens van de Zalm (multi-instrumentalist) en Charles Nagtzaam (basgitaar en contrabas). Allen gekleed in stemmig zwart en mooi uitgelicht in wisselende kleuren. Wel zesduizend fans hadden bij dit concert in deze bijzondere entourage aanwezig willen zijn, maar er is helaas slechts plaats voor zo’n 750 uitverkorenen. Hoewel het niet de eerste keer is dat Franciscus Johannes Maria Boeijen – zelf gewezen misdienaar, “zoals een katholiek jongetje betaamt” – op deze gewijde grond optreedt, is het toch weer een speciale ervaring.
Voor de zanger zelf, die zichtbaar geniet en laat weten normaliter op woensdag “in de kroeg” te zitten maar op “zijn avond” graag de Vierdaagseweek komt afsluiten. Maar ook voor het publiek, dat na afloop een minutenlange staande ovatie over heeft voor het concert. “Ik vind het altijd zo mooi klinken hier”, reageert de zanger opgetogen.
Troubadour
Dan is er een uur met mooie liedjes verstreken, voornamelijk ballades met hier en daar meer up-tempo werk. Een en ander in een mooie opbouw met werk uit de jaren vanaf het prille begin in 1977 tot en met nummers van zijn meest recente cd Liefde & Moed (2013). Van dat laatste album brengt de beroemdste troubadour van Nijmegen het liedje Overal Bleef Er Iets Achter, een sfeervolle en gevoelvolle ballade die in de kerk fraai tot haar recht komt. Met als thema het idee dat je overal waar je geweest bent wel iets achterlaat: “een herinnering, een voetstap, een lied, een tandenborstel, een gevoel, een gebroken hart…”.
Van hetzelfde album komt Vervulling, over “de volwassen, gelouterde liefde”, opgeluisterd met een fraaie vioolsolo van Rens van de Zalm, die bij andere songs laat horen dat hij ook uitstekend overweg kan met de accordeon, de oud – een Arabische luit – en de low whistle, een fluit uit de Keltische traditie. Ook Charles Nagtzaam staat de zanger vakkundig terzijde met mooi verzorgd spel op basgitaar en contrabas.
Climax
Verder komen nummers voorbij zoals Rond & Rond van het album As (2006), Koud In Mijn Hart – de eerste single van Boeijen als solo-artiest na het opheffen van de Frank Boeijen Groep in 1991 – en het prachtige en indrukwekkende Vaderland van de gelijknamige cd (1997). Maar een concert van een van de grootste artiesten van Nederland is nooit compleet zonder – als klinkende afsluiter en toegift – het onvergetelijke Kronenburg Park (Ga Die Wereld Uit), uiteraard geïnspireerd op het nabijgelegen park dat eigenlijk de naam Kronenburger Park draagt. Maar niemand die daarom maalt, iedereen heeft het te druk met het uit volle borst meezingen met het bekendste refrein uit Boeijens oeuvre.
En zo krijgt een fraai en afwisselend optreden de climax die het verdient en ontvangt de zanger graag de bloemen, om deze vervolgens het publiek in te slingeren. Tevreden is ook “liedjesschrijver met wereldmuziek” Hans Hamers, die Boeijen voor het eerst live meemaakt: “Zijn teksten zijn epische vertellingen. Hij slaagt er goed in om beelden en ervaringen te schilderen op een manier die interessant is voor iemand anders. Ik vond het een boeiend concert.”
Een waardering die door alle toehoorders gedeeld wordt, wat blijkt uit het langdurige, klaterende applaus dat opstijgt en de St. Stevenskerk vult. Het is de bekroning van een luisterrijke avond.
Tekst: Waldemar Krijgsman
Foto’s: Henk Beenen