Blue Crime in Melkweg

Fuzzy gitaren, stuwende drums en engelachtige samenzang

‘Moonpop’ is de omschrijving die de Nederlandse formatie Blue Crime zelf aan hun muziek geeft. Dromerige popmuziek met heftige gitaaruitbarstingen. Hoe dat live klinkt horen we vanavond in de theaterzaal van de Melkweg waar de band voor het eerst als headliner aantreedt in het kader van ‘Melkweg Spotlight 2016’.

Blue Crime

Het bijzondere initiatief Melkweg Spotlight 2016 plaatst vier aanstormende en talentvolle Nederlandse bands letterlijk en figuurlijk in de spotlights. Naast Blue Crime zijn dit FAUT HAUT, Wantigga en De Nachtdienst. Dat betekent een eigen optreden, verdere ondersteuning bij artistieke en zakelijke ontwikkeling en een uitnodiging om op 27 februari op het Helemaal Melkweg festival te spelen.

Dat de uitnodiging voor Blue Crime meer dan terecht is laat de band vanavond zien en horen tijdens een concert dat veel weg heeft van een showcase. Een voorstelling voor liefhebbers. Met een capaciteit van circa 200 bezoekers is de op de bovenste verdieping van de Melkweg gelegen theaterzaal uitermate geschikt voor bands die aan het begin staan van een veelbelovende carrière. Intiem en toch met allure. Voeg daarbij een lekker hard geluid en goede belichtingsmogelijkheden en alle ingrediënten voor een geslaagd optreden zijn aanwezig. Maar natuurlijk is het uiteindelijk aan de band zelf dit waar te maken. En dat doet Blue Crime.

Blue CrimeBlue Crime

Bijna een uur lang speelt het viertal – Blue Crime bestaat uit Alexandra Duvekot (gitaar, zang), Floor van Dijck (basgitaar, zang), Liú Mottes (gitaar) en Bart van Hasselt (drums) – de sterren van de (Melkweg) hemel. Zeker, zo nu en dan gaat er een kleinigheid mis op het podium, maar wat klinkt de combinatie van nu eens harde en dan weer sferische popmuziek heerlijk. En wat vullen de stemmen van Duvekot en Van Dijck elkaar mooi aan.

Het totaalplaatje? Denk aan Warpaint voor wat betreft de melodieuze nummers en aan Savages bij het wat heftiger geluid. Misschien een tikje theatraal, maar dat mag. Net als de op elkaar afgestemde witte kleding en de mooie visuals. En is het nu Blue Crime of Blü Krime zoals op de bass drum staat?

Noorse mythologie

Het album ‘Tyr‘ vormt vanavond de kern van de speellijst. Týr, oorlogsgod en god van de gerechtigheid in de Noorse mythologie. Overigens geen mythologisch katje om zonder handschoenen aan te pakken. Hetzelfde kan gezegd trouwens worden van Blue Crime. Achter de engelachtige uitstraling gaat een band schuil die precies weet wanneer het gaspedaal moet worden ingetrapt en wanneer even gas terug moet worden genomen. Bijvoorbeeld bij de overgang van het heftige Trigger naar het meer ingetogen begin van Machinery.

Blue CrimeNaast nummers van het album ‘Tyr’ – we horen mooie uitvoeringen van bijvoorbeeld Sun Is A Star, het titelnummer Tyr en het meer psychedelische Sorcerer – speelt Blue Crime vanavond veel materiaal dat nog niet op plaat is verschenen. Zoals Fenrir, een nummer dat opnieuw verwijst naar de Noorse mythologie; een reusachtige wolf die volgens de verhalen de rechterhand van oorlogsgod Týr heeft afgebeten.

Verder maken we kennis met Glass, I’m Afraid, Spider, Take Death en afsluiter Walk Me Home. Daarna is het ook afgelopen. Geen toegift. Ik ben benieuwd of het hier een principekwestie betreft of een gevalletje van ‘nood breekt wet’. Tot slot nog een toepasselijke tip voor de liefhebbers, de in juni 2015 uitgebrachte debuut-EP ‘Tyr ‘ is ook verkrijgbaar op wit vinyl.

Tekst en Foto’s: Herman Sixma

Website Blue Crime

Copyright 2020 LiveStreamMagazine © All Rights Reserved

LiveStreamMagazine