Festival Mundial

Minder kleurrijke 30e editie Festival Mundial

Ook dit jaar doet de als festivalstad omgebouwde Tilburgse Spoorzone weer dienst als uiterst geschikte locatie voor het naar eigen zeggen ‘meest kleurrijke festival van Nederland’. LiveStreamMagazine is ook weer van de partij en op deze alweer 30e editie van Festival Mundial zien we optredens van onder meer Nachtschade, Skip & Die, TenTemPiés, Rilan & The Bombardiers, Jeangu Macrooy, Vaudou Game, Broken Brass Ensemble en Che Sudaka.

Na eerder al de programmering – meer DJ’s, beduidend minder wereldse bands en artiesten en opvallend veel namen die eerder op Mundial stonden – valt ons bij aankomst ook op dat er hier en daar sprake is van een veranderde indeling van podia en area’s. Navraag leert ons dat dit onder andere het gevolg is van het besluit van een aantal ‘wijze’ heren die het onzalige idee opgevat hebben te snijden in provinciale subsidiegelden waardoor er minder budget beschikbaar is en het festival zich genoodzaakt zag een aantal aanpassingen door te voeren.


Dit is geenszins een verwijt richting Festival Mundial maar veel meer een aansporing naar verantwoordelijke gemeente- of provinciebesturen om in te zien dat dit festival en haar bijzondere (industriële)locatie bij uitstek een evenement is waarmee je je als stad of provincie internationaal kan profileren. De heren zouden er volgens ons dan ook beter aan doen het festival met gepaste trots te ondersteunen i.p.v. het festivalminnende publiek, de stad of provincie, en daarmee uiteindelijk ook zichzelf, in de vingers te snijden door het mes te zetten in subsidiegelden.


Hoewel dit jaar dus sprake is van een iets afgeslankte vorm heeft Festival Mundial verdeeld over twee dagen nog steeds het nodige moois te bieden. Naast verschillende binnenlocaties waar met name DJ’s actief zijn, de vele foodstalletjes en marktkraampjes en De Oase vinden in de grote Fontys Koepelhal, het buitenpodium De Tuin en Het Plein een aantal boeiende concerten plaats.


Vroeg in de middag wordt het publiek in De Tuin meteen aangenaam bij de kladden gegrepen door het spetterende optreden van de Amsterdamse sleazy blues ’n roll band Nachtschade. Eigenlijk wisten wij op voorhand dat het hier op uit zou draaien. Op 1 april (geen grap) waren wij immers getuigen van de te gekke en feestelijke show rond de presentatie van het album ‘Maskerade’ in poptempel Paradiso


Bij die gelegenheid wist het uit Bram van den Brekel (gitaar/zang), Reid Steenhuis (toetsen, zang), Maarten Stok (bas, zang) en Guy Pek (drums, zang) bestaande Nachtschade ons en het uitzinnige publiek al volledig in te pakken en te overtuigen. Dit doen ze vanmiddag op Mundial zeker ook. Natuurlijk met het nodige werk van ‘Maskerade’ en de door alle vier de bandleden geschreven en gezongen liedjes over archetypische karakters en al dan niet gemaskerde types.

Naast het feit dat deze uiterst bevlogen muzikanten ook stevig en vunzig kunnen rocken heeft de muziek ook iets feestelijks, iets theatraals. Of zoals zij zelf zeggen ‘ruimdenkende rockmuziek met een theatrale inslag. Geïnspireerd op de 60’s en 70’s, maar met de scherpte van nu.’ Maar wat voor benaming je hier ook aan geeft, het optreden van Nachtschade blijkt met terugwerkende kracht één van de hoogtepunten van Festival Mundial 2017.

Na een beetje ‘bekomen’ te zijn van de mystery-guest Broederliefde in de Fontys Koepelhal is het voor de wat oudere jongeren gelukkig weer fiësta-tijd in De Tuin bij het optreden van TenTemPiés. Luisterend naar de geraffineerde en opzwepende mix van ska, latin, rock en reggae zou je bepaald niet vermoeden dat het hier een band van eigen bodem betreft. Het is dan ook mooi om te zien dat deze uit Amsterdam afkomstige formatie De Tuin volop aan het swingen weet te krijgen op wat zij zelf ‘Damsko Mestizo’ noemen.


Terug in de Fontys Koepelhal maakt het Mundial-publiek zich op voor een hernieuwde kennismaking met Skip & Die. In 2014 wist deze formatie de toen nog dienstdoende en tot de nok toe gevulde VPRO Wagenmakerij al in extase te brengen met hun aanstekelijke tropische afrobeat en jungle en nu, drie jaar later, doen ze dit nog eens dunnetjes over in de goedgevulde Fontys Koepelhal.


Skip & Die is een samenwerkingsverband tussen de Zuid-Afrikaanse zangeres Cata Pirata en de Utrechtse producer Jori Collignon (C-Mon & Kypski, Nobody Beats The Drum). Na het verpletterende debuut met het album ‘Riots In The Jungle’ (2012) ontpopt deze formatie zich in de jaren daarna toch vooral als een live-sensatie met de flamboyante Cata Pirata immer als stralend middelpunt.


Rilan & The Bombardiers
hebben de pech dat de weergoden tijdens hun optreden besluiten een flinke hoosbui op Mundial te laten neerdalen met als gevolg dat een groot deel van het publiek in De Tuin noodgedwongen naar binnen vlucht of dekking zoekt onder meegenomen regenkleding of paraplu’s. Hoewel de band een technisch strakke set speelt valt dit optreden helaas toch een beetje in het water.


Als het weer daarna opklaart is het voor wat betreft live-shows in De Tuin gedaan en nemen de dames en heren van het DJ Collectief Zoete Zin voor de rest van de avond dansbaar bezit van het podium. Op Het Plein vinden nog wel een aantal optredens plaats waaronder die van de immer met een bontmuts getooide artiest Gerson Main die in 2015 uitgeroepen werd tot Beste Singer-Songwriter van Nederland en later met ‘De Slechtse Singer-Songwriter’ een toepasselijk album uitbracht.

Met zijn charmes en aanstekelijke muziek weet deze ras-entertainer het publiek altijd in te palmen en te betrekken bij zijn shows. Zo nodigt hij vandaag een aantal gretige vrouwen uit om op het podium hun ‘minute of fame’ te pakken in een soort van ‘dance-battle’.


Verrassend in verschijning en muziek is het optreden van de Frans-Togolese band Vaudou Game die de Fontys Koepelhal vult met een inventieve mix van afrofunk, blues en soul. Aangevoerd door de charismatische frontman en ‘voodoo-meester’ Peter Solo speelt de band een uiterst groovende en bij vlagen hypnotiserende set met als hoogtepunt een opzwepende uitvoering van La Vie Cést Bon.


Hoewel zanger/producer Andy Clutterbuck en producer James Hatcher met een voltallige band naar Tilburg zijn gekomen valt het optreden van het Britse elektrosoul duo HONNE in de Fontys Koepelhal wat tegen. Zeker in de wetenschap dat de heren na het succes van het debuutalbum ‘Warm On A Cold Night’ louter voor uitverkochte zalen spelen.


Opmerkelijk feit is wel dat de muziek van dit uit Londen afkomstige duo ook wel omschreven wordt als ‘babymaking music’. Voor de jongste jeugd of toekomstige generaties is HONNE dan misschien ‘hot’, maar met het vlakke en weinig spannende optreden van vanavond weet de band bepaald geen bestendige indruk achter te laten.

Op zondag begint het programma in de Fontys Koepelhal met de Surinaams neo-soulzanger en songwriter Jeangu Macrooy die met een voltallige band, inclusief blazers, naar Mundial is gekomen. Naast de strakke begeleidingsband wordt Macrooy vocaal verdienstelijk bijgestaan door een zangeres en zijn tweelingbroer Xilan.


Met zijn rauwe en dan weer breekbare en intieme stemgeluid weet hij het Mundial publiek zowel aan het dansen als muisstil te krijgen. Daarmee laat hij zien en horen dat alle lovende woorden aan zijn adres terecht zijn. Jeangu Macrooy werd eerder al uitgeroepen tot 3FM Serious Talent. Ook maakte hij al meermaals zijn opwachting in De Wereld Draait Door en in april van dit jaar verscheen zijn door Perquisite geproduceerde album ‘High On You’.


Aansluitend lukt het de Australische singer-songwriter Ziggy Alberts aardig om de Fontys Koepelhal warm te houden met alleen zijn stem, een gitaar en laidback folksongs. Ondertussen vermaakt het publiek op Het Plein zich onder meer met de zomerse reggae-pop van de jonge zangeres Shary-An en de Nederlandstalige R & B van Linde Schöne. Evenals gisteren is De Tuin dan al weer ingenomen door Zoete Zin.


Inmiddels is genoegzaam bekend dat je met de ‘toeters en blazers’ van het Nederlandse Broken Brass Ensemble als festival een gegarandeerd feestje in huis haalt. Dit bewezen zij hier al eerder en ook vanavond ontaardt het optreden in de Fontys Koepelhal in een wervelende en dansbare happening.


Vanavond weet dit uit twee trombonisten, twee trompettisten, een saxofonist, een tuba-speler, een drummer en een percussionist bestaande ensemble het publiek volop in beweging te krijgen op onder andere het pittige The Hitchhiker, het groteske Killer Whale en het giftige Drink A Little Poison Before You Die. Als de heren tegen het einde van de set van het podium stappen om vervolgens tussen het publiek te spelen gaat het spreekwoordelijk dak er af.

Het is alweer 15 jaar geleden dat rapper Brainpower op Mundial stond na zijn doorbraak met het album ‘Verschil Moet Er Zijn’ en natuurlijk de hit Dansplaat. Vanavond treedt hij onder de naam Brainpower & The Big Band Theory aan met een voltallige band. Hoewel het allemaal zeer professioneel in elkaar steekt en het voor de fans een fijn weerzien is, maakt zijn show op ons helaas geen diepe indruk.


Gelukkig wordt dit ruimschoots goedgemaakt door het spetterende optreden van de band die al jaren wordt beschouwd als hét vlaggenschip van de Mestizo-muziek: Che Sudaka. Ook dit betreft een weerzien want in 2015 wist deze uit twee Argentijnen en twee Colombianen bestaande maar in Barcelona woonachtige fiësta band al een onuitwisbare indruk achter te laten met een wervelende show in een stampvolle Fontys Koepelhal.


Ook dit jaar is het optreden van Che Sudaka van begin tot eind één grote energieboost waarbij stil staan geen optie, en losgaan een vereiste is. Met een opzwepende mengeling van mestizo, cumbia, ska en reggae die zij zelf ‘fiëstas populares’ noemen weten zij de grote hal op z’n kop te zetten en het publiek in extase te brengen. Daarmee krijgt deze 30e editie van Festival Mundial een waardige afsluiting die recht doet aan de lijfspreuk van Che Sudaka: ‘Power to the People!”

Dit onderschrijft overigens ook dat dit een waardevol festival is voor de mensen en niet voor de hoge heren of beleidsmakers die vanuit hun ivoren toren besluiten nemen die het voortbestaan van dit evenement mogelijk in gevaar brengen. Het is dan ook zeer te hopen dat ook zij tot dit besef komen en Festival Mundial volgend jaar weer in volle glorie terugkeert.

Tekst: Rick Warner || Photos: Rijno Boon Photography / Lisette van Westrenen / Oak Wiji (photos Jeangu Macrooy)

Website Festival Mundial

Photo-Review Mundial 2017

Copyright 2020 LiveStreamMagazine © All Rights Reserved

LiveStreamMagazine