Interview JJ Grey

English version

LiveStreamMagazine in geprek met JJ Grey

Voorafgaand aan het geweldige optreden van JJ Grey & Mofro en Marc Broussard in een volgepakt Paradiso heb ik een interview met de veelzijdige uit Jacksonville (Florida) afkomstige zanger, songschrijver en multi-instrumentalist JJ Grey. Het is overigens niet de eerste keer dat ik Grey spreek. In 2013 sprak ik hem na afloop van zijn optreden op het Ribs & Blues festival. En evenals toen ontaard ook dit interview weer in een fijn gesprek.

JJ Grey

Als ik mij zoals afgesproken rond 17.30 uur bij Paradiso meld wordt ik netjes verwelkomt door iemand van de platenmaatschappij en door de tourmanager van JJ Grey. Op dat moment is Grey nog bezig met een interview voor een ander magazine. Als het mijn beurt is wordt ik door de uiterst vriendelijke tourmanager opgehaald en door de catacomben van Paradiso naar de kleedkamer van Grey geleid waar hij relaxed op de bank zit. Verrassend en bemoedigend is het feit dat Grey mij bij binnenkomst meteen begroet met “Hey man, leuk je weer te zien en bedankt nog voor het eerdere interview.”

Wetende dat hij sindsdien tientallen interviews moet hebben gehad (ik sprak Grey in juni 2013 na zijn optreden op het Ribs & Bluesfestival in Raalte) is het een goed teken dat hij ons eerdere gesprek nog weet te herinneren. Hoe dan ook is dit een fijne binnenkomer en een goed begin van een naar later blijkt wederom prettig gesprek.

Je bent net begonnen aan een grote tournee en gisteren speelde jullie nog in Bonn. Hoe was dit optreden?

“In Bonn hadden we een te gekke en uitverkochte show. Dit optreden is ook in zijn totaliteit opgenomen.”

Opgenomen? Hoe bedoel je?

“De show in Bonn is opgenomen voor het TV-programma Rockpalast. Kijk maar …” (Grey wijst op zijn T-shirt waar met grote letters Rockpalast op staat) *

*Rockpalast is het gerenommeerde Duitse muziekprogramma van de WDR dat al sinds 1974 uitgezonden wordt en waar talloze grote bands en artiesten hun opwachting maakten (red.)

Oke, wanneer wordt dit uitgezonden?

“Dat weet ik niet precies, maar ik denk dat dit binnenkort wel te zien is.”

Nu doe je nog twee shows in Nederland. Vanavond Paradiso en morgen in Paard van Troje in Den Haag. Daarna vertrekken jullie naar Australië. Heb je daar al eerder opgetreden?

“Jazeker, we staan straks op het Byron Bay Bluesfest. Een festival waar we zes jaar geleden ook speelden. En we doen ook een club-show in Sydney.”

Hoe doet je nieuwe album Ol’ Glory het in Australië?

“Dat is een goede vraag. Maar dit weet ik eigenlijk nog niet. Ik weet wel dat er ook in Australië al veel positieve persaandacht is voor het nieuwe album. Er zijn ook al afspraken gemaakt voor zes akoestische radio-shows en ik heb al vele telefonische interviews gedaan.”

Je komt uit Jacksonville, Florida. En ik weet dat je op de voormalige boerderij van je oma woont. Is dit ook in Jacksonville? En woon je daar al lang?

“Ik heb mijn oma’s boerderij gekocht. Het ligt net buiten Jacksonville in een bosrijke omgeving. En ik woon daar nu sinds 2001.”

“Ik woon op de voormalige boerderij van mijn oma.

Daar heb ik ook mijn eigen studio”

Is het echt een boerderij? Ik bedoel met akkers, dieren of misschien wel vee?

“Vroeger was het echt een boerderij. Toen ik daar als kind kwam hadden mijn grootouders twaalf koeien, twee varkens en 60.000 kippen. Dat is allemaal niet meer. De boerderij is helemaal verbouwd. En nu staan er voornamelijk grote pecan-bomen.”

Is dit ook de plek waar je je eigen studio hebt?

“Ja, hier heb ik ook mijn eigen studio. Samen met twee vrienden heb ik de boerderij verbouwd. In de betonnen koelruimte waar vroeger de eieren in opgeslagen lagen hebben we de studio gebouwd. Ik heb alle electronica en bedrading aangelegd. En die vrienden hebben de constructie gedaan.”

Naast je geweldige band spelen Derek Trucks en ook Luther Dickinson van de North Mississippi Allstars mee op je nieuwe plaat Ol’ Glory. Hoe is dit tot stand gekomen?

“Het zijn allebei goede vrienden van mij. Derek woont ook in Jacksonville. En Luther ken ik ook al vele jaren. Luther Dickinson is echt geweldig. Ik ben al heel lang een groot bewonderaar van al zijn werk.”

Op welke nummers spelen Derek Trucks en Luther Dickinson eigenlijk mee?

“In tegenstelling tot de credits op het album speelt Luther niet op Hurricane maar op The Island. En Derek speelt mee op Every Minute. Derek speelde eerder ook al mee op een nummer van het album Georgia Warhorse.”

JJ Grey

Ik zag je laatst ook in opnames van een te gek festival in 2014 met onder meer Warren Haynes van Gov’t Mule en nog een hoop andere geweldige muzikanten. Haynes zong bij die gelegenheid ook nog ’54-46 Was My Number’ van Toots Hibbert. Ook al iemand waar je eerder mee samenwerkte en het nummer ‘The Sweetest Thing’ opnam.

“O ja, dat was een geweldig festival. Warren Haynes is ook een fantastische kerel. En een hele goede vriend en gewaardeerd collega. Het jaar daarvoor, in 2013, nodigde hij mij ook uit voor een festival op Jamaica. Dat was ook te gek.”

Je zal je vast gelukkig prijzen zoveel geweldige muzikanten tot je vrienden te mogen rekenen?

“O ja, dat ben ik zeker. Het is bijzonder fijn zoveel fantastische muzikanten als vrienden te hebben en geregeld met ze te jammen en samen te werken.“

Op je nieuwe album Ol’ Glory staat onder meer ook het nummer ‘The Island’. Hierin zing je onder meer over slaven, plantages en ‘cotton fields’. Daarmee raak je een nogal beladen historisch thema, namelijk het ‘zwarte’ en pijnlijke verleden van de Zuidelijke Staten van Amerika. Je bent zelf geboren in een zuidelijke staat en je woont hier ook (weer). Hoe zit het vandaag de dag met dit thema? Met racisme in het zuiden van de Verenigde Staten. Ik bedoel als je bijvoorbeeld kijkt naar de recente rellen in Ferguson en vergelijkbare incidenten.

“Ik ben van mening dat dit allemaal zwaar overtrokken is en opgeblazen wordt. Daarmee bedoel ik niet wat in Ferguson en elders gebeurd is. Dat is natuurlijk verschrikkelijk. Ik bedoel dat de media te veel focussen op de slechte dingen en op dergelijke excessen. Daarnaast gebeuren er ook zo veel mooie dingen waar helaas weinig of geen aandacht voor is. ‘The Island’ is overigens een plek in Florida met een grote historie waar vroeger inderdaad onder meer ook een plantage gevestigd was. Daar zie je vandaag de dag nog wel dingen van terug maar het grootste gedeelte is overwoekerd door een jungle van vegetatie en grote eikenbomen. Het is nu ook een nationaal park.”

“De focus van de media ligt met name op de negatieve excessen

Men heeft nauwelijks nog oog voor de mooie dingen.”

Staat dit volgens jou ook los van het zuiden van de Verenigde Staten? Ik bedoel dat dit zich nog steeds eerder en meer voor zou doen in het zuiden van de VS? En racisme hier eerder een probleem is dan elders?

“Vanuit het verleden heeft het zuiden van de Verenigde Staten natuurlijk dit stempel en staat het bekend om de vroegere slaven. Maar die waren er ook in het Noorden en elders in de wereld. Wat dat betreft hebben we allemaal, ook andere streken en naties, onze ‘pijnlijke’ historie. Ik vind dan ook dat dit een op zich zelf staand probleem is en racisme zich niet meer of minder voordoet in het zuiden van de VS. Dit kan zich overal voordoen. Ik zie dit niet als iets wat vandaag de dag nog kenmerkend is voor de zuidelijke staten.”

Ik ben zelf half Antilliaans en half Nederlands. Jouw vrouw komt toch ook van de Caribbean?

“Mijn vrouw komt van Trinidad en heeft dezelfde huidskleur als jij. Toen mijn vrouw hier vijftien jaar geleden naar toe kwam had zij hier ook twijfels over, maar nu allang niet meer. Ze vindt het hier geweldig, we hebben fantastische buren en ze merkt helemaal niets van racisme. Mijn zoon is zelfs nog donkerder als jij en heeft lange dreadlocks. Ook hij merkt hier niets van. Man, ik geloof dat we inmiddels allemaal een mix hebben; blank, zwart, joods, indiaans, mexicaans, noem maar op. Ik zelf ook. Mijn voorouders komen van Barbados en Europa. Ik heb zoveel gekleurde en mixed vrienden en familie. In mijn omgeving merken we niets van racisme. Man, we’re all the same. Everybode is the same.”

Om terug te gaan naar je nieuwe plaat. Ik weet van ons eerdere gesprek dat je eerst alles zelf opneemt en alle instrumenten inspeelt. Heb je dit ook zo gedaan met Ol’ Glory?

“Normaal neem ik inderdaad van tevoren demo’s op maar voor Ol’ Glory zijn bepaalde nummers ook tot stand gekomen door samen naar de demo’s te luisteren en de songs in de studio te spelen waarbij ik aangeef wat ik ongeveer wil. De uiteindelijke opnames voor Ol’ Glory zijn gemaakt in de studio van Dan Prothero in St. Augustine.”

“Ol’ Glory is in de Verenigde Staten en Europa goed ontvangen

We spelen overal voor uitverkochte zalen”

Hoe doet het nieuwe album het in de Verenigde Staten?

“De plaat is overal goed ontvangen. Ook in Europa. We spelen overal voor uitverkochte zalen en het publiek zingt de nummers al aardig mee. In die zin doet Ol’ Glory het heel goed.”

Ik zag trouwens dat saxofonist Art Edmaiston niet langer meer in je band speelt. Hoe zit dit?

“Dat klopt. Art kreeg de kans te gaan spelen in de band van zijn grote held Greg Allman. En daar heb ik natuurlijk alle begrip voor. Zijn vervanger is Jeff Dazey. Hij is ons vaste nieuwe bandlid. En speelt alweer bijna een jaar in de band.”

Vanavond treedt ook je vriend en collega Marc Broussard op. Onlangs werkten jullie nog samen in het muzikale project Southern Soul Assembly waarvan ook Luther Dickenson en Anders Osborne deel uit maken. Gaan jullie in de toekomst nog meer doen met dit project?

“Ja, Marc is geweldig. Ik hou enorm van zijn stem en van zijn songs. Hij is een van de beste zangers. Vanavond wordt hij ook begeleid door mijn band. En wat betreft de Southern Soul Assembly, Anders Olsen kende ik ook al. Ik weet waar hij toe in staat is. En Luther natuurlijk. Het is fantastisch om met deze gasten samen te werken en ieder zijn geweldige ding te zien doen. Dat is echt mindblowing. Zodra we daar de kans toe krijgen gaan we zeker meer doen met de Southern Soul Assembly.“

Tekst: Rick Warner

Check ook het eerdere interview met JJ Grey.

Website JJ Grey

Copyright 2020 LiveStreamMagazine © All Rights Reserved

LiveStreamMagazine