Interview YAMATO Drummers; “Nederland voelt voor ons als een tweede thuis”.
“Nederland was een van de eerste landen in Europa waar we speelden en we hebben hier drie Taiko-scholen. Maar het allerbelangrijkste is dat we ons hier welkom voelen.” We zijn te gast in de Ampco Flashlight Studio’s in Utrecht, waar de Yamato Drummers zijn neergestreken aan de vooravond van hun Europese tournee.
Te gast voor wat foto’s en voor een gesprek met Gen Hidaka, een van drijvende krachten achter de huidige tournee. Over de geschiedenis van het taiko-drummen, over het commune-achtige leven van de groepsleden, over hun nieuwe voorstelling Passion, over het nut van elke dag 10 km hardlopen in de Japanse heuvels.
Het voorspel: imponerend, intimiderend, fascinerend
Machtige slagen op de gigantische, meer dan 500 kg zware Odaiko drum vullen de repetitieruimte. Links en rechts wat kleinere broertjes van deze ‘zware jongen’. En op de voorgrond vier Yamato drummers die een nieuwe, speciaal voor deze voorstelling ontworpen choreografie repeteren. Eerst langzaam bewegend rond vier centraal opgestelde taiko drums; samoerai-krijgers die hun prooi besluipen en af en toe een venijnige tik verkopen.
Dan wild dansend en woest met hun grote witte lampions zwaaiend. Imponerend, intimiderend, fascinerend. Na tien minuten gutst het zweet van de gezichten. En dan te bedenken dat deze privé-voorstelling van één nummer is ingebed in een twee uur durend optreden. Tijd voor wat vragen, tijd voor een interview.
In april in mei trekken de Yamato Drummers met hun nieuwe show PASSION voor 33 optredens kris-kras door Nederland? Wat kunnen de bezoekers verwachten?
Het antwoord van Gen Hidaka is kort en krachtig. “Energie, positieve energie in de meest ruime betekenis van het woord.” Zijn ogen glinsteren als hij begint te vertellen. ”Weet je, het is veel meer dan alleen maar hard op trommels slaan. Je kunt onze voorstelling vergelijken met een bokswedstrijd, maar dan wel eentje van bijna twee uur. Een bokswedstrijd waarbij we geen rake klappen uitdelen aan een tegenstander, maar in plaats daarvan de taiko drums geselen. Dat kost ongelooflijk veel energie – we verliezen per voorstelling zo’n twee kg aan gewicht – maar levert ook heel veel energie en voldoening op. Positieve energie. Met name dat willen we overbrengen op het publiek.”
“Je kunt onze voorstelling vergelijken met een bokswedstrijd, maar dan wel eentje van bijna twee uur.”
Jullie nieuwe programma heet PASSION. Waarom juist ‘passie’ en waarin verschilt deze nieuwe show van jullie vorige programma?
“Passie staat voor datgene waar we dagelijks mee bezig zijn. Taiko-drummen. Met overgave en hartstocht. Het gevoel van waaruit we dat doen en de gevoelens die daarbij ontstaan willen we graag overbrengen op het publiek. Kijk, onze passie is drummen. Voor iemand anders is dat misschien koken, vissen, gedichten schrijven of tuinieren. “Wat we met onze show willen bereiken is dat mensen even afstand nemen van de dagelijkse realiteit en stilstaan bij de dromen die ze hebben. Dat iedereen zijn of haar eigen passie volgt.” Waarin deze show verschilt van de vorige? Natuurlijk, wat nieuwe nummers, de choreografie is anders en dat geldt ook voor de kostuums. Maar het basisidee is onveranderd: de toeschouwer meenemen in Yamato’s wereld vol passie en enthousiasme.
“Wat we met onze show willen bereiken is dat mensen even afstand nemen van de dagelijkse realiteit en stilstaan bij de dromen die ze hebben. Dat iedereen zijn of haar eigen passie volgt.”
Wat opvalt bij jullie show is de enorme fysieke inspanning die wordt geleverd. Hoe houden jullie dat twee uur lang vol?
“Een kwestie van trainen, trainen en nog eens trainen, vertelt Gen Hidaka. En die trainingsuren resulteren in een conditie waarvoor topsporters zich niet zouden schamen. Ter illustratie beschrijft hij een doorsnee werkdag van de groep. “In Japan beginnen we elke dag met een duurloop van circa 10 km in bergachtig terrein, gevolgd door een combinatie van lichamelijke oefeningen en training met gewichten. Wat dat betreft zijn de kleinere taiko-drums, die ongeveer 15 kg per stuk wegen, prima oefenmateriaal. Maar, omdat we dag en nacht samen optrekken, is er daarnaast heel veel aandacht voor de mentale aspecten van het leven in groepsverband. En dat betekent soms praatsessies tot diep in de nacht, om iedereen op één lijn te krijgen of te houden.”
“In Japan beginnen we elke dag met een duurloop van circa 10 km in bergachtig terrein”
Binnenkort start de tournee door Nederland. Hoe ziet jullie ‘werkdag’ eruit bij één van die 33 optredens? En ligt bij zoveel optredens het routinespook niet op de loer?
“Routine? Vergeet het maar. Het grote voordeel van dit deel van de tour is dat we elke keer in een andere plaats optreden. Elke keer een andere schouwburg, elke keer een andere entourage. En elke keer weer de verbaasde gezichten van de schouwburgmedewerkers als ze zien dat de artiesten zelf alles opbouwen, na de voorstelling weer afbreken en in de busjes laden. Niks geen aparte crew van roadies of zo; de Yamato Drummers doen alles zelf. Soms wat hulp van Nederlandse technici bij het licht en geluid, maar ook dat kunnen we in principe zelf.
Hoe onze dagen er in deze periode uitzien? Eerst opstaan en samen ontbijten, vervolgens rond 10:00 met de bus naar de plaats van de voorstelling en daar alles opbouwen en uittesten. Na afloop van de voorstelling rond 22:15 uur eerst even uithijgen en dan wat eten en vooral drinken. Daarna alles afbreken, opruimen, in de bus laden en vervolgens richting ’huis’. Rond 02:00 is het bedtijd; soms wat eerder, soms wat later. En dan de volgende dag naar bijvoorbeeld Terneuzen of Heerlen.”
“En elke keer weer de verbaasde gezichten van de schouwburgmedewerkers als ze zien dat de artiesten zelf alles opbouwen, na de voorstelling weer afbreken en in de busjes laden.”
Ruwweg de helft van de Yamato Drummers bestaat uit mannen, de andere helft uit vrouwen. Hoe werkt dat nu in de praktijk?
Maar eerst een kort uitstapje naar de geschiedenis van het taiko-drummen. Die geschiedenis gaat terug tot de 6e eeuw (AD) als de taiko volgens de geschriften vanuit Korea en China naar Japan komt overwaaien. Een Japans beeldje uit deze tijd (‘Man Beating the Taiko’), waarin we duidelijk een voorouder van de tegenwoordige taiko drummers herkennen, illustreert dit. Sindsdien speelt de taiko een belangrijke rol in de Japanse cultuur.
Bij religieuze- en andere feestelijkheden, maar ook op het slagveld, waar taiko drummers werden ingezet om bijvoorbeeld het marsritme aan te geven of voor het doorgeven van het bevel ‘aanvallen’ of ‘terugtrekken’. Vrouwen mochten dansen op het ritme van de taiko’s; het zelf drummen was tot de tweede helft van de 20e eeuw vooral een mannending. Dat is inmiddels behoorlijk veranderd. De man/vrouwverhouding is bij een flink aantal groepen inmiddels 50/50. Ook bij de Yamato Drummers.
Vrouwen staan hun mannetje, ook bij het taiko drummen. Levert zo’n gemengde groep samen met het feit dat jullie continu met elkaar optrekken geen problemen op?
Zo dag in dag uit samen optrekken en de problemen die daarbij kunnen ontstaan ziet ook Gen Hidaka wel degelijk als een punt van aandacht en soms zorg. “We koken samen, we eten samen, we sporten samen, we oefenen samen. Kortom, bijna dag en nacht trekken we samen op. Dat is af en toe best moeilijk en ingewikkeld. Je moet niet alleen aanleg en passie voor drummen hebben, maar ook bereid zijn je aan te passen aan het groepsleven. Als dat niet lukt, dan red je het niet. Het moet ‘klikken’; de techniek van het drummen is in feite ondergeschikt aan de persoonlijkheid.
Techniek kun je leren; een persoonlijkheid heb je. Botst het dan toch een keer, dan wordt dat uitgepraat. Soms tot diep in de nacht. Aan de andere kant kan het ook zo zijn dat groepsleden romantische gevoelens voor elkaar ontwikkelen. We proberen dat te vermijden, maar ja…..”. Wat er dan gebeurt laat hij in het midden, maar duidelijk is dat de individuele belangen van de Yamato Drummers ondergeschikt zijn aan het groepsbelang. Het gaat om ‘one show’ en ’one group’. Eilandjes die een bedreiging vormen voor dit groepsgebeuren zijn een ‘no show’.
“Je moet niet alleen aanleg en passie voor drummen hebben, maar ook bereid zijn je aan te passen aan het groepsleven.”
Op 5 april starten de Yamato Drummers hun Nederlandse tournee in Theater Amsterdam; op 28 mei wordt de reeks optredens afgesloten in Gouda. Waarom zou eigenlijk iedereen tenminste eens in hun leven de Yamato Drummers in actie moeten zien?
“We houden van Nederland, we houden van de Nederlanders, we houden van de Nederlandse cultuur. En hoewel het landschap totaal verschilt van onze thuisbasis in Japan, houden we zelfs van jullie landschap. Waarom iedereen naar een van onze shows zou moeten komen? Vooral om via het taiko-drummen kennis te maken met een stukje Japanse cultuur.
Maar vooral ook om de energie en passie te voelen die wij in onze voorstelling stoppen. Als mensen dat oppikken en vervolgens een deel van daarvan mee naar huis nemen, dan hebben wij ons doel bereikt. Zie onze show als een natuurlijk energiedrankje. Van de Yamato Drummers voor alle mensen in Nederland, ons tweede vaderland.”
Tekst: Herman Sixma
Foto’s: Rijno Boon & Herman Sixma
Photo review: YAMATO Drummers || Tour: Yamato drummers naar Nederland
Dit artikel kon tot stand komen door de medewerking van Gen Hidaka (Yamato Drummers), Melanie Koppert (Yamato Drummers), Karin Schenk (Liev promotie) en alle drummers van Yamato, die bereid waren om speciaal voor de fotoserie in volledige showkleding een klein staaltje van hun kunnen te laten zien.