Rootsliefhebbers genieten van Levi Parham Band
Daags na een optreden op het roots en americana festival Ramblin’ Roots in het Utrechtse TivoliVredenburg staat de Levi Parham Band vanmiddag op het podium van Luxor Live. Met een bezielend optreden in de bovenzaal van het Arnhemse poppodium bewijst de jonge, uit Oklahoma afkomstige zanger/gitarist en songschrijver Levi Parham dat hij met recht tot een groot aanstormend talent van het Amerikaanse singer-songwriters-gilde gerekend mag worden.
In eigen land bleef zijn uitzonderlijke talent niet lang onopgemerkt. Als hij in 2015 intensief door de Verenigde Staten tourt wordt hij ontdekt door de bekende singer-songwriter en producer Jimmy LaFave die hem daarop onder zijn hoede nam en onderbracht bij het in Austin, Texas gevestigde label Music Road Records. Het was ook de in mei van dit jaar aan sarcoomkanker overleden Jimmy LaFave die over Levi Parham zei: “I think he’s one of the best young new talents I’ve heard in Oklahoma in a long time.”
Op Music Road Records verscheen ook het prachtige, door Jimmy LaFave geproduceerde en in 2016 door de Euro Americana Chart tot album van het jaar uitgeroepen ‘These American Blues’ waarop Levi Parham in een fraaie verzameling van ambachtelijke songs laat horen een echte ‘liedjessmid’ te zijn. Vanmiddag openen de heren met een aantal nummers van dit album waaronder Love Comes Around, het stevig rockende titelnummer These American Blues en het bluesy Held In High Regard met heerlijk gitaarwerk van onze ‘eigen’ BJ Baartmans.
Eerder dit jaar zagen wij Levi Parham al overtuigend aan het werk in een intiemere setting in muziekcafé Trianon in Nijmegen. Toen niet met een voltallige band maar slechts met subtiele en vakkundige begeleiding van de Nederlandse singer-songwriter BJ Baartmans op elektrische gitaar en slide-gitaar. Ook vanmiddag laat Baartmans op gepaste momenten horen een begenadigd gitarist te zijn die de muziek van Parham een extra dimensie mee weet te geven.
Als de band halverwege de set het podium verlaat bewijst Parham zelf ook een talentvol gitarist te zijn als hij solo een aantal nummers speelt waaronder Too Far From Home To Call My Girlfriend On The Telephone en het door Bob Dylan geschreven My Masterpiece van The Band, volgens Parham één van de mooiste songs ooit geschreven en in zijn versie omgedoopt tot My Finest Hour.
Tot de vele hoogtepunten mogen zeker ook het bluesy Steal Me en de aanstekelijke ballade Gonna Be A Long Day gerekend worden waarop Baartmans floreert op slide-gitaar. Met onder meer Heavyweight en Two Cookies speelt Parham ook een aantal nummers van zijn goed ontvangen debuutalbum ‘An Okie Opera’ uit 2013.
Op dit moment legt Parham de laatste hand aan zijn vierde album. Naast ‘These American Blues’ en ‘An Okie Opera’ verscheen eerder ook de EP ‘Avalon Drive’. Naar verwachting verschijnt het nieuwe, in Muscle Shoals, Alabama opgenomen album komend voorjaar.
Volgens Parham staat de titel van dit nieuwe album nog niet vast maar hij laat het publiek wel weten dat hij hierbij de hulp kreeg van een aantal muzikale vrienden waaronder Jesse Aycock, Dustin Pittsley, Lauren Barth en John Fullbright. Vanmiddag krijgen de enthousiaste rootsliefhebbers wel al een voorproefje voorgeschoteld in de vorm van het catchy Kiss Me In The Morning en Badass Bob, gebaseerd op een markant en zwervend figuur in zijn woonplaats McAlester in Oklahoma, aldus Parham.
Levi Parham en band besluiten de set met het spannende Wrong Way To Hold A Man, de gevoelige ballade Ain’t The Man To Tell You So en een smakelijke uitvoering van Chemical Train waarop de heren even heerlijk jammen en met name BJ Baartmans nogmaals zijn indrukwekkende skills op gitaar laat horen.
Geheel terecht valt hen daarna een luid applaus ten deel. Kroon op een bevlogen optreden is een toegift met het hitgevoelige I’m Behind Ya waarmee Levi Parham eens temeer bewijst een veelzijdig en talentvol songwriter en muzikant te zijn.
De komende tijd is de Levi Parham Band in ons land nog te bewonderen in de Q-Factory (Amsterdam, 2 nov), Take Root Festival (Groningen, 4 nov), Spoetnik (Vlissingen, 5 nov) en Muziekgebouw Eindhoven (6 nov).
Tekst: Rick Warner || Photos: © Rijno Boon Photography