Spelplezier indiepop-duo spat van het podium
‘Hai, wij zijn Nosoyo. We zijn als duo begonnen in Amsterdam en daarna verhuist naar Berlijn. Maar op 7 september zijn we terug om de release van ons album te vieren. Zijn jullie erbij?’ Aldus de korte videoboodschap op de Facebookpagina van het uit Daim de Rijke en Donata Kamarz bestaande indiepop-duo Nosoyo.
Natuurlijk is LiveStreamMagazine van de partij vanavond in de kleine zaal van Paradiso. Samen met ongeveer 100 bezoekers, waaronder een flink aantal familieleden, vrienden en bekenden van het duo. Om te genieten van springerige indiepop, inclusief lekker stevig drumwerk en gelaagde vocalen. En van het spelplezier dat overduidelijk van het podium spat.
Het is fris, het is nieuw, het is net even anders. Nosoyo, ofwel Donata Kramarz en Daïm de Rijke, die vanavond in Paradiso hun album ‘Resonate’ voorstellen aan het Nederlandse publiek. Een album met nummers die stevig knipogen naar de alternatieve muziekscene in zowel Amsterdam als Berlijn. Amsterdam, waar de twee elkaar ontmoetten en ook in muzikaal opzicht vonden op het Conservatorium. Berlijn, de plaats waar zij naar toe verhuisden, de stad waar Nosoyo verder opgroeide en waar gedurende twee jaar in alle rust werd gewerkt aan het album dat nu is verschenen.
Nieuwe start
‘Best lastig, zo’n nieuwe start’, vertelt Kramarz vanaf het podium. ‘Van Amsterdam, waar je iedereen kent en je maar met je vingers hoeft te knippen om met collega-muzikanten te kunnen samenwerken, naar Berlijn, waar je eigenlijk weer helemaal opnieuw moet beginnen. Maar ook wel weer een uitdaging. Als straatmuzikant je nieuwe nummers uitproberen, nieuwe vrienden maken’. Met die nieuwe nummers en met die nieuwe vrienden – het album werd geproduceerd door Patrik Majer, bekend van zijn werk met Wir Sind Helden – werd ‘Resonate’ in elkaar gezet.
Hoe het klinkt? ‘Catchy as hell’, volgens het label V2 Records. Muziek die resoneert. Muziek die naast intens, vooral ook bedoeld lijkt om je een lekker onbezorgd zomergevoel te geven. Muziek om ritmisch op te dansen en om groovend uit je dak te gaan. Muziek als de soundtrack van het leven dat deze twee jonge mensen achter Nosoyo leiden. Opbeurend als het even niet mee zit, uitnodigend als de donderwolken zijn verdwenen. Met een lach op je gezicht tegenslagen incasseren. Op de bonnefooi naar Los Angeles reizen. Het is koud, het regent, je koffer raakt zoek en het appartement waar je dacht terecht te kunnen is niet beschikbaar. Ach, het maakt niet uit; de magische momenten maken het allemaal goed en wat is er magischer dan iets nieuws. Zoals het nummer Lost In You; in Los Angeles geschreven en wellicht bestemd voor een volgende album.
Je angst overwinnen
‘Amsterdam!! Hoe is het hier? We hebben jullie gemist. Weet je, al die grachten, die heb je niet in Berlijn.’ Het is duidelijk, Daim en Donata zijn blij weer even terug te zijn op hun tweede thuisbasis, om het publiek ook vanaf het podium te laten kennismaken met hun album ‘Resonate’. Bijvoorbeeld met Old Soul. ‘Een song over angsten’, zoals Daim uitlegt. ‘We laten ons teveel leiden door angsten, die we dan weer verstoppen achter excuses. Mijn angst? Vanaf het podium een flink aantal mensen toespreken. En de manier waarop ik daarmee omga? Er in mijn hoofd een spelletje van maken; een mind game.’ En laat Mind Game nu net (niet geheel toevallig) de titel zijn van het volgende nummer op de speellijst. Ingeklemd tussen Old Soul en de titelsong van het album, Resonate.
Een voor een komen ze voorbij, de songs van het recent verschenen album. Nummers, waarvoor Donata vooral de ideeën aandroeg en Daim zich met name bezighield met de muzikale uitwerking. Live allemaal net even wat harder, net even dynamischer dan op het album. Van One Way, waarmee het optreden begint tot het afsluitende Disillusioned.
Helaas geen toegift vanavond. ‘Jammer’, vindt ook Donata, ‘maar daarvoor is helaas geen tijd meer. De volgende band staat om 22.00 geprogrammeerd en ze willen zo snel mogelijk beginnen met opbouwen en de soundcheck.’ Daarom geen Stuck In The Dark dat als zodanig stond gepland. Dat bewaren ze ongetwijfeld voor een volgend optreden in Nederland.
Tekst & Foto’s: © Herman Sixma