Muziek en licht verenigt in psychedelische rock-show
Op het concert van de Amerikaanse rockband The Dandy Warhols zijn mensen van heinde en ver naar het Nijmeegse poppodium Doornroosje gekomen. Zelfs in die grote aantallen dat de kleine zaal vanavond volledig uitverkocht is. Hoewel de band zich voor altijd verbonden weet aan hun mega-hit Bohemian Like You hebben The Dandy Warhols veel meer te bieden. En dat laten ze vanavond met verve zien en horen.
Het moge genoegzaam bekend zijn dat Portland, Oregon een zeer muzikale stad is waar veel bands hun oorsprong hebben liggen. Ruim twee weken geleden gaven de eveneens uit Portland afkomstige The Decemberists nog een overweldigend concert in de grote zaal van ditzelfde poppodium. En vanavond staat met The Dandy Warhols wederom een band uit deze stad in het noordwesten van de Verenigde Staten op het podium van Doornroosje.
The Dandy Warhols gaan vanavond voortvarend en psychedelisch van start met het heerlijke Be-In, openingsnummer van de succesvolle plaat The Dandy Warhols Come Down uit 1997. Gevolgd door het catchy en up-tempo Get Off van het drie jaar later uitgebrachte album Thirteen Tales From Urban Bohemia. Op het aansluitende Some Things en The Last High doet de band het even iets rustiger aan om daarna weer uit te halen met het obscure Everyone Is Totally Insane.
Psychedelisch
The Dandy Warhols zijn prima in staat om shoegaze, psychedelische rock en powerpop te combineren en weten hier vaak pakkende melodielijnen en catchy refreintjes aan toe te voegen. Naast zanger/gitarist en frontman Courtney Taylor-Taylor bestaat de band uit gitarist Peter Holström, toetsenist en sampler Zia McCabe en drummer Brent DeBoer.
Een hoog psychedelisch gehalte heeft zeker ook het meer ingetogen Well They’re Gone dat op fraaie wijze ingezet wordt door Zia McCabe op melodica. Als Taylor-Taylor en Holström daarop allebei een andere gitaar omgehangen krijgen pakken beiden stevig uit in Goodmorning waarin met name Holström zijn gitaar lekker laat gieren.
Licht-show
De oplettende toeschouwer ziet gedurende het concert ook een bas op het podium staan en moet zich na verloop van tijd toch afgevraagd hebben of daar nog iets mee gedaan wordt. Uiteindelijk neemt McCabe de bas één keer ter hand in het pakkende Holden Me Up met een aanstekelijk reperterende accoorden-wisseling van Taylor-Taylor op gitaar.
Naast eerder al The Last High spelen The Dandy Warhols met onder meer Plan A en We Used To Be Friends ook een aantal nummers van het succesvolle album Welcome To The Monkey House (2003). Tot één van de hoogtepunten mag ook de nieuwe single Chauncey P vs All the Girls in London gerekend worden waarbij zeker ook de fraaie licht-show opvalt. Als de band daarop geheel onverwacht voor even van het podium stapt voor een korte ‘blow-stop’ lijkt de rek er bij de aanwezige toeschouwers enigszins uit.
Bohemian Like You
Op de een of andere manier lukt het The Dandy Warhols niet de aandacht van het publiek gedurende het gehele concert vast te houden. Maar dit ligt niet alleen aan de band. Er wordt namelijk opvallend veel gekletst. En dat is jammer en soms ronduit storend. Volgens mij zijn er betere plekken denkbaar om eens gezellig bij te praten. Bovendien is er veel moois te horen en ook te zien. Want de complimenten gaan zeker ook uit naar de mensen van het licht die de muziek op gepaste wijze visueel ondersteunen en nog meer diepgang meegeven.
Als The Dandy Warhols later de mega-hit Bohemian Like You spelen krijgt het weer de volle aandacht die het verdient en lijkt de zaal zowaar wat in beweging te komen. Hiermee rijst toch het vermoeden dat – de echte liefhebbers daargelaten – een flink aantal mensen toch vooral om die reden op dit concert zijn afgekomen. Spetterende afsluiter van een voor de alerte toeschouwer overwegend indrukwekkend optreden is een heerlijke uitvoering van Godless waarmee de band in Nederland ook een bescheiden hit scoorde.
Later deze maand zijn The Dandy Warhols in ons land nog te bewonderen in TivoliVredenburg in Utrecht (20 maart) en de Oosterpoort in Groningen (21 maart).