Bijzondere muziek op een bijzondere locatie
Er zijn van die avonden dat alles meezit. Locatie, weersomstandigheden, optredens, publiek, Zo’n avond was het afgelopen zaterdag in poppodium Ekko in Utrecht. Overdag een heerlijk zonnetje en ook ’s avonds nog een aangename temperatuur. En zo’n honderd mensen die genieten van twee bijzondere optredens. De locatie: een karakteristieke houtzaagmolen aan de rand van de binnenstad van Utrecht. Optredende artiesten: eerst Herrek, gevolgd door broeder Dieleman. Het resultaat: een klein feestje.
Een oude houtzaagmolen is natuurlijk prachtig, maar qua akoestiek niet ideaal. Misschien zou een kerk toch toepasselijker zijn geweest voor de in een missionarisfamilie opgegroeide voorman van Herrek, Gerrit van der Scheer. Want Herrek – de naam verwijst naar de wijze waarop ‘Gerrit’ werd uitgesproken door zijn Papoea vriendjes en vriendinnetjes – speelt sfeervolle, donkere folk muziek die tot nu toe vooral gebaseerd was op Gerrits jeugdherinneringen en het opgroeien in het binnenland van Indonesië. Het leven in en van de natuur, de mystieke sfeer in de tropen.
Herrek trakteert ons vanavond op nieuw werk; materiaal voor een album waarvan de opnames deze zomer gaan starten. Nummers die zich op dit moment in het stadium van ‘uitproberen’ bevinden, waarbij de band vooral geïnteresseerd is in wat het publiek er van vindt. De eerste indruk? Mooi, wat steviger dan de meeste nummers op het de buutalbum Waktu Dulu en de daaropvolgende EP A.M. Meer volwassen. We kijken vol verwachting uit naar het nieuwe album.
Ook voor broeder Dieleman was het zaterdag een bijzondere dag. Om 11.00 uur spelen in de Waterput te Bergen op Zoom. Daarna door naar Breda voor een optreden om 13.30 uur in Grey. Vervolgens richting Leiden waar om 16.00 uur het podium van Velvet Music wacht, om vervolgens naar Utrecht te rijden om Record Store Day 2015 af te sluiten in houtzaagmolen De Ster. Bovendien, Tonnie Dieleman is vandaag jarig. Tijd voor een feestje.
En een feestje wordt het als om 21.30 uur het ‘wij zijn er klaar voor’ klinkt uit de mond van Tonnie Dieleman. Inderdaad ‘wij’, want broeder Dieleman doet het vanavond eerst met z’n vijven en, als ook Gerrit van der Scheer wordt uitgenodigd mee te spelen, vanaf het vierde nummer met z’n zessen. Inclusief een oude bekende op saxofoon en klarinet: René Everts, die we eerder in Ekko zagen met Hiss Golden Messenger. En al snel wordt duidelijk dat toevoeging van René en Gerrit aan de line-up de muziek van broeder Dieleman nog rijker en veelzijdiger maakt. Muziek waarin zowel ‘het leven’, de natuur en het geloof een belangrijke plaats innemen.
Tonnie Dieleman heeft iets met vogels. In het openingsnummer Gloria zitten kraaien te wachten. En na het sobere Het leger Van De Heer, volgen respectievelijk Aalscholvers en Kauwtje. Aalscholvers, die na het vissen hun vleugels droog bidden. Bidden zonder denken. Een nummer waarin het beeld van deze ‘biddende’ vogels worden gekoppeld aan de mannenbroeders uit de gereformeerde vrijgemaakte kerk. De kerk die Tonnie Dieleman jaren geleden verliet, maar die hij eigenlijk niet los kan laten. Net als kijken naar de wereld vanuit Zeeuws perspectief. En zingen in Zeeuws dialect.
Naast het (opnieuw) indrukwekkende Adriana en het mooie Zilverspa – daar zijn ze weer, de met je mee vliegende witte reigers en pelikanen – presenteert Tonnie Dieleman zijn versie van Three Questions van Bonnie “Prince” Billy. Vandaag in het kader van Record Store Day 2015 uitgebracht als 7” single en toepasselijk omgedoopt tot Drie Vragen.
Beschermgodin
En tenslotte horen we enkele nieuwe nummers, waaronder Nehalennia. Volgens Wikipedia een inheemse beschermgodin van zeelui en handelaars, lang geleden vereerd bij de monding van de Schelde. Toch weer een godin, toch weer die verwijzing naar Zeeland. En toen was het tijd voor een biertje. Rondje voor de hele zaal; Tonnie Dieleman is immers jarig en wie jarig is trakteert.
Tekst en foto’s : Herman Sixma