Doornroosje deint mee op vette en obscure dub
Hoewel Lee “Scratch” Perry met recht geldt als één van de invloedrijkste grondleggers van de reggae is hij ook een belangrijke pionier op het gebied van dub. Op grond van die verdiensten staat hij ook wel bekend als de Godfather of Dub. Voor dit optreden heeft Perry alleen zijn ‘partner in dub’ Mad Professor meegenomen met als gevolg dat de grote zaal van het Nijmeegse poppodium Doornroosje vanavond met name vette en obscure dub krijgt voorgeschoteld.
Bij binnenkomst wordt het publiek lekker ‘in tune’ gebracht door het DJ-collectief Boomshakalak Soundsystem. Wat verder meteen opvalt is het feit dat men vanavond helaas geen band aan het werk gaat zien. In het midden van het podium staan alleen een aantal draaitafels die even later vakkundig bediend worden door Mad Professor. Het is overigens niet de eerste keer dat Perry en deze Britse producer de handen ineen slaan, in de jaren tachtig werkte de twee ook al veelvuldig samen.
Mad Professor begint zijn korte set met een track van Addis Pablo, die net als zijn vader Augusto Pablo gebruik maakt van het kenmerkende geluid van de melodica. Hoewel van korte duur is de set van deze dub-master een mooie opmaat voor de opkomst van de levende legende waarvoor het publiek vanavond naar Doornroosje is gekomen: Lee “Scratch” Perry.
Als hij met zijn kleurrijke outfit onder luid gejuich het podium betreedt voert Mad Professor het dub- en basgehalte verder op en loopt Perry al handenschuddend over het podium waarbij hij obscure en nagenoeg onverstaanbare teksten prevelt in nummers als Enter The Dragon, Bird In Hand, Soul Fire, Roast Fish & Corn Bread en Open Door. In Pussy Man krijgt een goed toehoorder nog wel mee dat Perry onomwonden en in alle toonaarden de vrouwelijke geslachtsdelen verheerlijkt en de opgewonden status van zijn eigen ´jongeheer´(stiff dick) bezingt.
Hoewel het enigszins opmerkelijk is dit uit de mond van een hoogbejaarde man te horen lijkt de inmiddels 80-jarige Lee Perry hier mee weg te komen. Zo ook met het feit dat de tand des tijds een behoorlijke wissel heeft getrokken op zijn stemgeluid. Met het optreden van vanavond bewijst Perry wederom dat zijn kracht in de opname-studio ligt en niet ‘live on stage’. Zijn grootste en baanbrekende verdiensten heeft hij overduidelijk behaald met zijn geniale werk als producer.
Lee Perry heeft vanaf het prille begin een onuitwisbaar stempel gedrukt op de ontwikkeling van reggae en dub en werkte als producer samen met vrijwel alle grote reggae-artiesten. Perry is ook verantwoordelijk voor een groot aantal reggae-classics waaronder Police And Thieves (Junior Murvin), War In A Babylon (Max Romeo), Party Time (The Heptones) en The Heart Of The Congo’s, volgens menigeen één van de beste en meest invloedrijke reggae-albums aller tijden. En daarnaast bracht hij op eigen titel of onder een pseudoniem tientallen dub- en reggae-albums uit.
Hoewel het optreden van vanavond bepaald niet als hoogstaand de boeken in gaat en de inbreng van een live-band node wordt gemist kan het aanwezige publiek zich in ieder geval getroosten met de gedachte dat het een levende legende aan het werk heeft gezien.
Tekst: Rick Warner || Photos: Rijno Boon Photography